Kickstarta med 5 nya vanor

Vill du snabbt komma igång med ditt nya hälsosamma liv – börja med 5 nya vanor. Wellobes dietist Josefine Jonasson tipsar om enkla förändringar som hjälper dig målvikten.

1. Ren mat
Börja med att äta så ”ren” mat som möjligt. Dvs kött, fisk, fågel med grönsaker och rotfrukter till. Komplettera med bra kolhydratkälla som te x quinoa, mat-korn, matvete etc. Försök att undvika gratänger och annan mat  som är fulla med fett och kolhydrater.

2. Regelbundenhet

Planera dina måltider under hela dagen. På så sätt undviker du att bli jättehungrig och du står lättare emot sötsuget.

3. Skilj på fest och vardag

Givetvis ska man kunna unna sig något extra gott då och då, men inte varje dag. En kanelbulle till lördagsfikat är ingen fara, men att äta en kanelbulle varje dag kommer inte hjälpa din viktnedgång. Du kommer dessutom att behöva något ytterligare för att få något ”extra” när det väl är dags för det.

4. Undvik söta drycker

Det finns absolut ingenting positivt med söta drycker, trist men sant. Vatten är det bästa alternativet. Försök att alltid ha en kanna med vatten i kylen, skiva i citron eller gurka så känns det lite roligare.

5. Utmana dig själv

Prova tex en ny grönsak eller frukt varje vecka. Kanske hittar du en ny favorit som du inte kan vara utan.

LÄS MER:

11 sätt att smita ur sockerfällan

Så bryter du dåliga vanor

Kom-i-gång-tips för alla oss otränade

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här