Gick i mål redan i halvtid

Susanne Perssons mål var att gå ner från 79,5 kilo till 70 kilo på 100 dagar. Men hon gick i mål redan efter halva tiden. Och efter det fortsatte hon bara att gå ner i vikt.

Nu är Hälsovinsten till ända. Hur känns det?
– Superbra, kanonbra. Jag är jättenöjd! Jag var aldrig osäker på att jag skulle klara det, men det gick ändå mycket snabbare än jag trodde så det har gått över all förväntan. Jag var i mål redan dag 50 och har fått börja gå i dotterns garderob för att hitta kläder som ska passa. Men hon är inte lika nöjd med det.

Och vilka funktioner har du tagit hjälp av i Wellobe?
– Loggboken i mobilen, för det har varit enklaste sättet för att logga både mat och motion.

Och hur har du ätit?
– Precis som förut, bara i mindre portioner. Det vill säga jag har ätit allt – till och med ostbågar. Bara inte samma mängder. Många gånger har jag också tagit en frukt framför TV:n istället för snacks. Och så har jag ökat andelen grönsaker och frukt. Sedan vet jag att man inte ska göra så, men jag har också legat lite under min rekommenderade kalorinivå och hållit mig runt 1300 kalorier per dag när jag egentligen skulle ligga på 1537 kalorier. Men jag har ändå aldrig gått hungrig.

Och hur har du tränat?
– Jag har i alla fall sett till att göra något minst sex dagar i veckan och varvat med BodyPump, Spinning, Crosstrainer hemma om det har regnat och långpromenader övriga dagar. Och mina intjänade motionskalorier har jag låtit bli att äta upp.
Finns det något som har varit lättare än du trodde?
– Att hålla igen på sådant som är onyttigt, för jag har ganska snabbt kommit in i rätt tänk. Å andra sidan har jag heller aldrig haft särskilt svårt att tacka nej till saker och ting. Sedan var jag ju aktiv innan för ett par år sedan, så det var heller inte så svårt att börja träna igen. Det låter nästan så enkelt att jag blir förvånad själv.

Och är det tvärtom någonting som har varit svårare?
– Nej, ingenting faktiskt. Inte ens suget efter mina ostbågar – för de har jag ju som sagt ätit ibland. Bara inte i samma mängder och absolut inte varje helg.

Strategin var just att minska på dem, men är det inte svårt att sluta när man väl börjat?
– Nej, för istället för att köpa 250-grams-påsarna har jag köpt de små på 35 gram. Så när det har varit slut så har det varit slut.

Och vad är ditt mål nu?
– Att inte gå upp i vikt och hitta en bra balans som jag kan hålla. Därför ska jag gå över till det så kallade "Hålla nollan-programmet" på Wellobe som dietisten Josefine Jonasson tipsat mig om. Där kan man tydligen ställa in en liten varning så att det inte går utför igen. Visserligen vet jag att det inte kommer att göra det. Det kan låta kaxigt, men nu har jag grundtänket.
Testa samma verktyg som Susanne här

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här