Så blir du av med sötsuget

Visst kan du stilla ditt sockerbegär.
Det finns flera sätt – välj det som passar dig bäst.

Stillar en liten chokladbit ditt sockersug?

Eller gör den bara att du vill ha mer, och mer, och mer?

– Många upplever att man blir mer sugen på socker ju mer socker man äter, säger Wellobes dietist Josefine Jonasson.

Vi människor är olika. En del blir nöjda av en liten kaka – för andra föder sockerkicken ett närmast oemotståndligt begär efter mer.

En gammal nödvändighet

Den söta smaken ger positiva signaler till hjärnan. Söt mat är oftast rik på energi – och för länge, länge sedan, när vi var hänvisade till att jaga och samla för att få mat, var det rationellt för människan att prioritera energirik föda framför annan mat.

Idag har många det motsatta problemet – vi har lätt att få tag i mat och godis med massor av energi, men rör oss ofta alldeles för lite. Då är jakten på sötsaker inte så rationell längre – men för en del signalerar hjärnan fortfarande ”vill ha, vill ha” när den får korn på sötsaker.

Ändra fokus

– Det är inte ovanligt att man blir sugen på sötsaker när man egentligen är hungrig, eller har lågt eller sjunkande blodsocker. Att fokusera på mellanmål med mer protein i stället för enbart kolhydrater kan hjälpa till en del, säger Josefine Jonasson.

Vad sockersuget beror på, och hur starkt det är, är individuellt. Men det går att få bukt med det, och det finns flera olika vägar att gå. Här får du veta mer om rymdkuren, KBT och speciella kurser.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här