Colourbox

”Varför går jag inte ner i vikt?”

Hej Klara,
jag har problem. Jag gick lätt och snabbt ner i vikt förra året (12 kilo), och allt kändes bra. Men runt årsskiftet stannade allting av trots att jag inte hade ändrat någonting. Det är lugnt, tänkte jag. Det är normalt med en platå, men på sex månader har jag inte gått ner någonting. Jag kan gå ner lite men det går jag snart upp igen. Jag har fastnat.

Under de här månaderna har jag ändå börjat träna (jag joggar tre gånger i veckan och går i snitt över 10 000 steg per dag). Jag överstiger inte mitt rekommenderade kaloriintag (1300 kcal/dag) och äter mer grönsaker än frukt och bara magert kött.

Vad gör jag för fel? Varför går jag inte ner i vikt längre? Tränar gör jag ju och jag kan inte minska mitt kaloriintag mer. Är det normalt med så "långa platåer"? Mitt mål är inte att se ut som för tio år sedan, utan bara att gå ner hälsosamt med tanke på min ålder. Hjälp mig innan jag blir deppig...

//Med vänlig hälsning Anna

Som medlem får du mer hjälp av våra hälsoexperter

Klara Edlund, Leg. Psykolog:

Hej Anna,
och tack för ditt mail. När jag läser vad du skriver så tycker jag att det låter som att du gör "alla rätt", även om du inte känner dig nöjd. Nu vet jag inte hur gammal du är eller vad du har för BMI, men det låter som att du med en bra mängd träning och hälsosam kost har fått fantastiska resultat. Det är faktiskt bara 4 procent som lyckas hålla sin nya vikt stabil så länge – så stort grattis till det.
Kolla: Här är andra som har lyckats
Det är ju också så att när man förändrar sin livsstil på ett hållbart sätt så ser man störst förändringar i början. Ju mer man går ner i vikt, desto närmare kommer man den punkt där vikten så att säga stämmer överens med livsstilen. Och då planar viktkurvan ut sig, vilket är helt i sin ordning. Att stanna där kan vara nog så svårt. I synnerhet om man fokuserar på varför det inte går att gå ner mer och man funderar över vad man gör för fel.

Svaret är att du inte gör något fel, du har helt enkelt gått i mål med viktnedgången. Risken om du spänner bågen hårdare är att det blir för krångligt så att du tröttnar. Och det är då den stora risken för viktuppgång kommer in. Jag förstår att detta kanske inte är vad du vill höra, men nu handlar det mer om att förvalta det jobb du faktiskt har lagt ner.

Jag skulle vilja att du istället fokuserar långsiktigt och berömmer dig själv för det fantastiska jobb du har gjort. Varje dag du håller din planering är en vinst och tänk på att du aldrig kan väga mindre än den vikt du har hållit i minst ett år. Så var precis den du är, ta en dag i taget och njut av ditt nya hälsosamma liv.

Jag vill gärna veta hur det går för dig – hör gärna av dig igen!

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här