Emma Mattsson/Magnus Sandberg

Hon gick upp 30 kg – på ett år

I Fannys arbetsskåp hänger ett par byxor i storlek 54.
De är en påminnelse om att hon aldrig ska bli så stor igen. Med promenader, hälsosam kost och en stark vilja står det storlek 38 i hennes nya byxor och vågen är 45 kilo lättare.

Känner du igen dig? Få jälp med din hälsa
När korsbanden gick av i innebandyspelande Fannys knän blev hon stillasittande och extrakilona började smyga sig på.
– Jag har alltid varit stor men inte så extremt. Men när jag gick från att ha tränat flera pass i veckan på elitnivå till att inte träna alls gick jag upp 30 kilo på drygt ett år, säger Fanny.

Vägde 119 kilo

Efter året av stillasittande och  ohälsosam kost i stora portioner vägde Fanny 119,4 kilo. Hon orkade på grund övervikten inte leka med sina barn, hon hade andningsuppehåll på nätterna och var inne i en riktig svacka. Men en vecka senare skulle allt detta förändras.

JUST NU: En månad på köpet!

Började promenera

Fanny blev en av deltagarna i Aftonbladets webb-tv-serie PEPP. Där fick hon hjälp av Wellobes experter*  att gå ner i vikt och under de åtta veckor som programmet höll på tappade Fanny 19 kilo. När programmet var över fortsatte Fanny själv sin resa mot ett hälsosammare liv.
– I januari började jag promenera till och från jobbet, 80 minuter varje dag. Det första halvåret loggade jag även allt jag åt på Viktklubb  för att se kalorierna, innan dess hade jag ingen koll alls på vad jag fick i mig.
Nå din målvikt – med våra verktyg

Assietter, händer och loggbok

Ett annat knep som hjälpte Fanny var att mäta mat med sina händer och att använda mindre tallrikar.
– Jag började äta på assietter istället för tallrikar. Ögat lurade mig på en stor tallrik. Jag trodde inte att jag skulle bli mätt av små portioner. Jag började också ta mat efter måtten en handflata med grönsaker, en liten näve protein och liten näve kolhydrater. Och allt ska täcka en assiett. Så tänker jag än i dag.

Vid årsskiftet hade Fanny gått ner hela 45 kilo.
– Jag kan andas normalt igen, jag orkar jättemycket, och är gladare och piggare. Nu behöver jag ju inte släpa på 45 kilo längre.

Känner inte igen sig själv

Folk känner knappt igen Fanny längre. Själv har hon svårt att känna igen sig själv i de gamla bilderna.
– Jag känner knappt igen mig själv på bilderna när jag var som störst. Jag har en bild på mitt skåp på jobbet och mina gamla arbetsbyxor i storlek 54 hänger där inne som en påminnelse att jag aldrig mer ska dit.
Efter att tidigare ha jojobantat har Fanny nu hittat en hållbar livsstil.
– Nu vill jag inte gå ner mer i vikt, jag vill bygga muskler så jag gymmar och så promenerar jag när jag känner att jag vill det. Jojobantar man så tappar men lusten. Jag vill känna att så här vill jag leva. Banta kan alla göra men det är att förändras som är det svåra.
Få fler tips och råd – som medlem

Kostschema

Fanny äter vanlig hälsosam kost men i något mindre portioner efter principen en handflata grönsaker, en liten näve protein och en liten näve kolhydrater.

Frukost: Kvarg med musli eller bär, knäckebröd eller grovt bröd med ägg på och kaffe

Lunch: Sallad med kött eller fisk

Mellanmål:  En påse nötter eller ett ägg eller lite kvarg

Middag: Kött/fisk, potatis och sallad.

Träningsschema

Då Fanny gick ner i vikt promenerade hon 80minuter varje dag. Nu tränar hon 3 pass i veckan på gym, både kondition och styrka, till exempel  Spinning och Body pump.

Namn: Fanny Åkerblom

Startvikt: 119,4 kilo

Nuvarande vikt: 74

Yrke: Frukt och grönt-ansvarig i livsmedelsbutik

Bor: Sundbyberg

Familj: Sambo och två barn
Fannys bästa tips för ett hälsosammare liv
1. Planera din mat och skriv ner allt du äter i början, då ser du verkligen vad du får i dig.
2. Sätt små mål med belöna dig själv när du når dem. Men ha inte för höga mål!
3. Du måste ha viljan. Vill man inte lyckas man inte.

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här