PRIVAT

”Jag har förstått att jag måste äta mer”

Ett par veckor har passerat i utmaningen “Kom i form på 90 dagar med Mårten Nylén och Wellobe”. Och Carolina Mörk, 30, har fått många nya tips och tricks att dela med sig av.
– I mitt “tidigare” liv gick allt ut allt ut på att inte äta för att gå ned i vikt. Nu har jag förstått att jag tvärtom måste äta för att nå mina mål.

Namn: Carolina Mörk
Ålder: 30 år
Hemort: Strängnäs
Yrke: Administratör
Instagram: carolinamork
Längd: 166 cm
Startvikt: 69,4 kg
Navel: 77,3 cm
Midjemått start: 85,5 cm
Stuss: 112 cm
Målvikt: 60 kg
Kilon att gå ner: -9,4 kg
Viktnedgång vecka 1: -1,7 kg
Viktnedgång vecka 2: -1,2 kg
Viktnedgång vecka 3: -0,7 kg
Viktnedgång vecka 4: +0,5 kg

Viktnedgång vecka 5: -0,7 kg
Viktnedgång vecka 6: +0,5 kg
Viktnedgång vecka 7: +/-0 kg
Viktnedgång vecka 8: +/-0 kg
Se hur mycket DU kan gå ner i vikt med samma verktyg

Carolina Mörk, 30, är en superaktiv tjej som rider nästan alla dagar i veckan och både springer och åker skidor på vintern. Dessutom arbetar hon som administratör på ett läkemedelsföretag, så hennes största problem har varit att hon har stressat för mycket – samtidigt som hon är ätit både fel och på oregelbundna tider.
– Vad det står på vägen skiter jag i, dock får jag inte ut de resultat av min träning som jag vill ha. Men framförallt skulle jag behöva hjälp med hur jag ska äta, sade hon första gången vi träffade henne*.

Bli medlem från 179 kr/månad

Att dela upp middagen hjälpte

När vi en månad senare följde upp Carolina hade saker och ting mer börjat falla på plats. Hon hade då lärt sig att prioritera sina aktiviteter lite bättre för att minska på stressen och dessutom köpt gymkort för att testa lite nya träningsformer. Tränar man på samma sätt väldigt länge riskerar kroppen nämligen att vänja sig vid samma rörelser om och om igen – och därför kan det vara bra att “chocka” kroppen då och då.
– Jag hade även börjat äta frukost lite tidigare för att korrigera min måltidsordning och få in någonting litet var tredje timme, minskat på läsken samt slutat slänga i mig snabbmat i bilen på vägen hem på kvällarna. Mårten Nyléns tips var att istället dela upp middagen och äta första halvan runt sex och andra när jag kom hem på kvällen.
Och det gjorde susen. Även om vi på Wellobe inte har valt ut Carolina som hemmadeltagare för att i första hand hjälpa henne gå ner i vikt, är det klart att vågen är ett relevant hjälpmedel för att indikera hur hennes kropp reagerar på livsstilsförändringen. Och de första tre veckorna gick Carolina ner 3,6 kilo och fjärde veckan upp ett halvt kilo.

Därför kan stress motverka viktnedgång

Nu har det gått ytterligare fyra veckor sedan sist och Carolina kämpar vidare.– Vad gäller mitt gymkort så försöker jag prioritera att gå till gymmet, men ibland går det bara inte. Och då har jag intalat mig själv att det är OK att kunna ibland och ibland inte, och inte försöka stressa upp mig över det. Jag fungerar så att jag gärna går in till 300 procent när jag väl gör någonting, men det är ju en onödig stressfaktor i sig.
Och enligt Mårten Nylén, träningsexpert på Wellobe, kan stress faktiskt göra mer skada än man tror:
– Stress ökar nämligen mängden kortisol i blodet, vilket motverkar förbränningen.

Att äta "tillräckligt" A och O

Samtidigt har Carolina lyckats ta bort många stressfaktorer i sitt liv genom att helt enkelt lära sig att prioritera bättre.
– Därför behöver jag inte dela upp middagen på samma sätt som tidigare, så de dagar jag faktiskt får till en ordentlig middag fungerar allt väldigt bra. En nackdel nu såhär på försommaren är dock att jag inte riktigt känner hunger på samma sätt som vanligt och då är det lätt att jag faller tillbaka i mina gamla vanor igen då jag äter sent eller inte äter alls. I mitt "tidigare" liv gick ju allt mest ut på att inte äta för att gå ned i vikt eller bli "fastare”. Men skillnaden nu är att jag har förstått att jag tvärtom måste äta för att nå mina mål.
Enligt Mårten Nylén är det ett klassiskt misstag:
– De flesta tror att det gäller att äta så lite som möjligt för att gå ner i vikt. Men det stämmer inte. Vill man att kroppen ska göra av med så mycket energi som möjligt så behöver man se till att höja den basala förbränningen – det vill säga kroppens egna förbränning. Och det gör man genom att äta regelbundet och att inte äta för lite. Det som kan hända då är att kroppen går in i ett försvars- eller sparläge för att hålla på energi istället för att göra av med den.
Kan du nå din målvikt till sommaren med våra verktyg? Kolla >>HÄR<<

Ska lägga i en extra växel

Nu är det drygt en månad kvar i utmaningen. Vi frågar Carolina vilken strategi hon kommer att ha nu, de sista fyra veckorna?
– Jag känner nästan smått panik, men det är också lite skönt. Jag tänker att jag måste lägga i en extra träningsväxel, för de första fyra veckorna både gick och sprang jag mycket på morgnarna. Men sedan hade jag en liten dipp och eftersom Mårten sagt att vila också är viktigt för kroppen, så valde jag att pausa morgonträningen. Nu tränar jag istället mer efter jobbet. Men för spurta ordentligt in i mål kanske jag borde ta upp morgonpromenaderna igen… Det viktiga är att det inte blir för hård press tycker jag, så att jag kan hålla min nya livsstil även när den här resan är slut. Dock måste jag ta tag ordentligt i kosten, som ju har varit min största bov hela tiden.

Viktnedgången inte största delen

Även om vi på Wellobe inte har valt ut Carolina som hemmadeltagare för att i första hand hjälpa henne gå ner i vikt, är det klart att vågen är ett relevant hjälpmedel för att indikera hur hennes kropp reagerar på livsstilsförändringen. Hon har nu bara 6,1 kilo kvar till sin önskade målvikt, men har gått lite upp och ner de senaste veckorna.
– Ja, det känns som en lång väg kvar på väldigt kort tid. Eller så kanske det är precis den pressen jag behöver för att nå mitt mål? Men som vi pratat om tidigare är inte viktnedgången är den största delen för mig. Kanske räcker det om jag går ner tre-fyra kilon för att tajta till kroppen lite. Oavsett så ska jag spurta på och verkligen skärpa mig när suget drar igång. Det är så inte värt det – och jag vet ju att jag kan.

Carolina 5 bästa vikttips

Här är några tricks Carolina har lärt sig av Mårten Nylén och Wellobe:
1. Att äta frukost lite tidigare för att sedan hålla en jämn måltidsordning över resten av dagen och få i sig något litet var tredje timme. På så vis fördelas energiinnehållet jämnt över dagen och kroppen vågar göra av med mer energi, eftersom den vet att den “kommer att få mat” snart igen.
2. Att dela upp middagen och äta första halvan innan sin träning och andra halvan när hon kommer hem, vilket gör att hon inte får i sig lika mycket energi så nära läggdags.
3. Att försöka variera sin träning och “chocka” kroppen med nya träningsformer för att inte fastna i “samma” gamla hjulspår och få ut en större effekt.
4. Att försöka prioritera bättre i sin vardag för att minska på stressen, eftersom för höga stressnivåer under längre perioder kan öka mängden kortisol i blodet som kan motverka förbränningen.
5. Betydelsen av att skapa balans i livet mellan kost, motion, stress och vila.
Behöver du också gå ner några kilon? Kolla >>HÄR<<

Läs även övriga deltagares historier

- Ingela Laméus, 37
- Joacim Rahm, 43
- Towe Sävenmark, 44
- Stefan Hansius, 55

* Eftersom vi på Wellobe vill visa att allting inte alltid måste handla om att räkna siffrorna på vågen har vi valt ut Carolina som en av årets hemmadeltagare i utmaningen “Kom i form på 90 dagar med Mårten och Wellobe”. Carolina har alltså inte i första hand tagits med för att hon behöver gå ner i vikt. Däremot förstår hon inte varför hon inte får de resultat de vill ha av sin träning, samtidigt som hon kämpar med att hitta en regelbunden måltidsordning.

Behöver du gå ner några kilon till semestern? Kolla här

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg