PRIVAT/Colourbox

Vanligaste myterna om artros och övervikt

Många tror att det är övervikten som orsakar artros. Men enligt professor Leif Dahlberg så är det inte kilona på vågen som avgör. Har du redan artros är det däremot stor risk att drabbas av övervikt. En gammal myt är nämligen att människor med artros inte ska röra på sig.
– Inte heller det stämmer, du måste röra dig för att minska besvären, enligt Dahlberg.

Ett forskarteam i Lund har konstaterat att till och med en lätt överviktig person löper ökad risk för den sjukdom som bryter ned lederna och orsakar smärta och försämrad funktion.
– Ja vikten har en viss påverkan men det handlar i slutändan inte om vad du väger hur du bär upp din vikt. Du måste röra på dig och stärka brosket och musklerna så de kan avlasta lederna. Gör du inte det ger övervikten ofta ledbesvär, säger Dahlberg.

Sluta inte röra på dig
Det finns också en vanlig föreställning om att de som lider av artros har en förslitning i leden – och behöver vila för att inte slita mer. Inget kan vara mer fel, menar Dahlberg.
– Bristen på motion förvärrar besvären. Brosket i lederna får just bättre kvalité av motion. Precis på samma sätt som en muskel blir starkare av att tränas så gör träning brosket mer motståndskraftig och symtomen kan försvinna helt. Däremot kan man inte säga att man blivit botad från artros, i och med att ledförändringarna kanske fortfarande syns vid en röntgenundersökning eller magnetkameraundersökning. Men huvudsaken är förstås att man inte längre lider av det.
Finns det någon motion som är särskilt bra vid artrossymtom?
– Den bästa motionen är den som blir av. Därför gäller det att hitta något man trivs med. Det mesta talar för att det är bättre att röra sig fem till tio minuter varje dag än bara en timme på söndagen. Börja parkera längre bort från ingången, gå i trappor och hoppa av bussen en station för tidigt. De här klassiska tipsen gör skillnad över tid och de hjälper samtidigt mot typ II diabetes och andra medicinska problem. Ibland kan det vara bra att gå till en fysioterapeut för att få hjälp att komma igång och få råd om träningsövningar som passar just dig. Ett alternativ är att gå i artrosskola som finns på många vårdcentraler (www.boaregistret.se) och i digital form (www.jointacademy.com).

Tips till dig med artros:

  • Träna med rätt och lagom belastning.
  • Sitt inte längre än 20 minuter i sträck för att undvika stelhet.
  • Undvik att halta, att halta belastar andra delar av kroppen felaktigt.
  • Sträva efter en optimal kroppsvikt. Övervikt innebär extra belastning på lederna.
  • Styrketräna lårmuskulaturen för att minska belastningen på knälederna.
  • Kontrollera dagligen rörligheten i de leder du har problem med.
  • Försök att röra på dig 30 minuter om dagen.
  • Den bästa träningen är den som blir gjord.
  • Det man tränar blir man bra på. Fundera på om det är någon funktion som har blivit lite sämre och öva upp den.

Källa: Sahlgrenska Universitetssjukhuset

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här