Marcus Järvinen. Josefine Jonasson, Leg. Dietist och Leila Söderholm, motivationsexpert.

Kom i form på en månad

Vecka 2

Måndag

  • Mat: Dricker du dina kalorier? Testa att välja vanligt vatten i stället. Smaksatt, med bubblor eller helt naturligt. Eftersom dryck inte ger samma mättnad som mat men lätt ger lika mycket kalorier, plus massa socker, kan du vinna en hel del på att tugga istället för att dricka.
  • Motivation: Gick din första vecka som på räls? Njut i så fall och fira framgången genom att lyfta din prestation och ösa beröm över dig själv! Kändes det tvärtom tungt kan du testa att göra någonting annorlunda, som att byta ut allt onyttigt i kylen mot mer nyttiga alternativ. Hoppade du över något träningspass? Prova att träna på en annan tid och identifiera dina hinder.
  • Motion: Den här veckan är det bra om du försöker göra fler repetitioner av samma övningar, men utan att tappa den fina kontroll du tränade in.
    Gå till övningarna för vecka 2

Tisdag

  • Mat:
  • Motivation:
  • Motion: Parkera bilen eller hoppa av bussen eller tåget och ta en ”omväg” till jobbet. Frisk luft och dagsljus kommer att göra dig piggare. Arbetar du hemifrån? Låtsas att du ska till jobbet och ta en ungefär lika lång promenad.

Onsdag

  • Mat: Se över dina mejeriprodukter och se om du kan byta ut några mot lättare alternativ. Använd färska kryddor som smaksättning.
  • Motivation:
  • Motion: Dags för ett nytt träningspass!
    Gå till övningarna för vecka 2

Torsdag

  • Mat:
  • Motivation:
  • Motion: Sätt på några av dina favoritlåtar hemma och fuldansa.

Fredag

  • Mat: Utvärdera din vecka och anpassa måltidsplanen inför kommande vecka om det behövs. Behöver du lägga in ett mellanmål för att inte bli panikhungrig? Ett tips är att äta något ungefär var tredje timme.
  • Motivation:
  • Motion: Dags för ett nytt träningspass!
    Gå till övningarna för vecka 2

Lördag och söndag

  • Mat:
  • Motivation: Vad har fungerat bra och vad har varit svårare? Har du provat nya sätt att hantera det som har varit krångligt? Är du fortfarande på väg i riktning mot ditt mål? Utvärdera! Fortsätt framåt – ett steg i taget.
  • Motion: Ta en rask promenad på 30 minuter. Gärna tillsammans med en god vän eller ljudbok.

Gå vidare till vecka 3 >

Gå tillbaka till
Vecka 1
Introduktionen

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här