Så har Martin tränat

Utmaningen "Kom i form på 90 dagar med Mårten Nylén och Wellobe" går mot sitt slut. Och Martin Almgren har gått ner nästan 24 kilo på 11 veckor.
– Det känns sjukt bra faktiskt. Men en gång i veckan ger Mårten mig fortfarande en försmak på hur det känns att hata sitt liv, säger Martin Almgren.
Här berättar Mårten Nylén själv mer om Martins träningsupplägg.

Testa samma verktyg som Martin
Foto: Mårten Nylén/Mikael Gustavsen
Kläderna är sponsrade av Intersport och Craft sportswear.
 

När Martin Almgren påbörjade utmaningen "Kom i form på 90 dagar med Mårten Nylén och Wellobe" vägde han nästan 156 kilo. Dessutom sade han sig vara "allergisk mot träning". Men den "allergin" har med tiden faktiskt gått att medicinera bort – med hjälp av just träning. Och i takt med att han har gått ner i vikt har det också blivit roligare att träna, säger han. Idag har han gått ner nästan 24 kilo på bara 11 veckor.
– Det känns sjukt bra faktiskt. Jag trodde aldrig att jag skulle hinna uppnå ett sådant resultat på så kort tid. Och en gång i veckan ger Mårten mig fortfarande en försmak på hur det känns att hata sitt liv. Samtidigt har ångesten krupit sig på. Jag vill inte att detta skall ta slut än. Jag skulle helst vilja fortsätta med det här – men med ett uppehåll under julen, ha ha ha...

Känner du igen dig? Prova samma metod som Martin

JUST NU: En månad på köpet!

Kan böja sig och knyta skorna nu

Utmaningen startade i september 2018. Och sedan dess har Martin i huvudsak tagit dagliga promenader men även träffat Mårten en gång i veckan på gymmet.
– Det är alltid viktigt att anpassa träningen efter de egna förutsättningarna och målsättningarna. Man bör också alltid ha syftet och anledningen till varför man vill göra det man vill göra i fokus, säger Mårten Nylén.
Och att skynda långsamt har visat sig vara helt rätt för Martin. Under de elva veckor som har gått har han gjort enorma framsteg.
– Bara en sådan sak som att kunna gå uppför backar eller böja mig ner och knyta skorna är en stor sak för mig, säger han.
– Martin har själv uttryckt att han både orkar mycket mer nu och kan göra saker som han inte kunde tidigare. Han utvecklas dessutom och förbättrar sina resultat hela tiden. Så i och med det fortsätter vi också att utveckla hans träningsupplägg hela tiden, säger Mårten.

Mårtens smarta promenadprogram

Det här programmet kommer att ge dig totalt 36 minuters promenad i raskt/lugnt tempo. Efterhand kommer du sedan att kunna öka antalet temphöjningar eller minska antalet temposänkningar för att avancera.
Tänk på att...
... ha bra promenadskor och på att inte glömma att andas.
... reglera lutning/tempo klokt om du använder gåbandet på gymmet.
– Ju mer lutning och ju högre tempo, desto jobbigare blir det. Däremot är en väldigt hög lutning inte att föredra om du börjar känna av det i höftböjarna eller om du tänker promenera en längre stund. Överlag fungerar dock båda sakerna, det viktiga är att du höjer pulsen något, säger Mårten Nylén.
 

1. Starta med att promenera i ett lugnare tempo de första minuterna. För att komma igång kan du lyfta knäna lite och även involvera armarna i en pendelrörelse som är synkade med dina steg.

2. Efter 5 minuter ökar du tempot lite till en rask promenad. Håll det tempot i 5 minuter och sänk sedan tempot igen i 2 minuter.

3. Upprepa sedan denna tempoväxling 4 gånger. Avsluta med 5 minuter i ett lugnare tempo plus en kort stretch.

Tillägg

Vill du kan du även avsluta med att göra några enkla styrkeövningar. Tre exempel på lämpliga sådana övningar skulle kunna vara följande övningar.

Benböj

Tränar: Ben och bål
Så gör du: Placera armarna över bröstet och ta om du vill hjälp av en stol. Sätt dig sakta ner och vänd rörelsen tillbaka upp, precis innan eller när du känner stolen. Försök komma bak med rumpan och hålla ryggen rak.

Tips! Vill du göra den här övningen enklare kan du använda ett armstöd som lite extrahjälp.

Stepup

Tränar: Ben, balans och puls
Så gör du: Starta framför en stepbräda eller ett trappsteg. Kliv upp och ner med en kontrollerad rörelse och upprepa. Vill du ge övningen lite mer effekt kan du lyfta ett ben i toppläget.

Climber mot stol

Tränar: Bål och puls
Så gör du: Placera händerna på en stol, ett bord eller mot väggen. Ju högre upp desto lättare blir det. Fixera axlarna, spänn till magen lite lätt och flytta bak fötterna så att kroppen blir rak. Lyft sedan fram vartannat knä och alternera. Försök hålla överkroppen helt rak och skulle du känna av ryggen så lyft rumpan lite högre. Ju snabbare tempo desto högre puls.

Så gör du för att vara med

Alla som är medlemmar i Wellobe kan följa programmet parallellt med Martin. Du väljer själv när dina 90 dagar ska starta och varje vecka får du sedan:
* Specialtips för din kost
* En utmaning
* En motivationsfilm
* En 12 veckor lång plan för din träning med specifika övningar.
* Extra tips, råd och coaching i Facebook-gruppen "Kom i form på 90 dagar med Mårten Nylén och Wellobe".

Starta dina 90 dagar HÄR
 

JUST NU: Åk med på vår träningsresa den 18-25 mars 2019 (1 000 kr rabatt för medlemmar)

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här