Börje Thuresson

Så hittar du tillbaka till dina goda vanor efter jul

Köttbullar, prinskorv, godis och kanske både öl och snaps på det.
Hur hittar man tillbaka till sina goda vanor efter påsk?
Här är dietisten Josefine Jonassons 4 bästa vardagsknep.

Påsken är en tid som för många kretsar kring maten. Rätterna och måltiderna ska gärna vara många och pågå länge. Och kanske har det blivit många sittningar.

Jossans 4 bästa kom-igång-tips

1) Skapa en god måltidsordning
Frukost, lunch och middag varje dag är A och O. Det jämnar ut blodsockernivån och sprider ut mängden kalorier över dagen.

2) Gör som du brukar (om det har funkat bra)
Sätt även upp individuella mål, som exempelvis att du ska äta frukost varje dag eller börja med lunchlådor.

3) Föreställ dig 2016 redan nu
Det är det du gör nu som bestämmer hur ditt 2016 kommer att se ut.

4) Tänk på att det är vardagen som räknas
Den utgör din mesta tid och är därför också den som har störst betydelse för ditt mående, din hälsa och vikt.
Vill du ha fler tips och råd? Detta får du som medlem

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här

Vi skyddar dina personuppgifter

Wellobe är en del av Schibsted Sverige som ansvarar för hanteringen av din data. Schibsted Sverige skyddar dina personuppgifter och arbetar aktivt för att du ska få en så bra upplevelse i våra produkter som möjligt.

Mer information