Marcus Järvinen. Josefine Jonasson, Leg. Dietist och Leila Söderholm, motivationsexpert.

Kom i form på en månad

Vecka 1

Måndag

  • Mat: För att snabbt få koll rekommenderar vi att du skriver upp allt du äter och dricker redan nu. Både klockslag, livsmedel och mängd – och gärna direkt i mobilen så att det inte glöms. Ta hjälp av vår mobilapp så räknas din totala kalorimängd ut åt dig.
  • Motivation: Din första uppgift blir att formulera ett eller flera mål. Vad vill du ha uppnått när det här är över? Är det att gå ner i vikt kan det vara bra att formulera hur mycket och tills när, annars kan det bli svårt att utvärdera. Ska du sätta upp delmål och i så fall vilka? Tydliggör både delmål och slutmål så blir din satsning lättare att mäta efteråt.
  • Motion: Ditt hjärta och dina lungor är muskler som behöver tränas genom att öka pulsen. Ju högre puls, desto mer syre till dina celler. Och ju mer syre, desto bättre förbränning och mer ork på din fritid.
    Gå till övningarna för vecka 1

Tisdag

  • Mat: Titta i din loggbok och se om det är någonting du kan förändra. Gör sedan en plan för följande vecka med förslagsvis frukost, lunch och middag varje dag. Går det för lång tid mellan några måltider kan du även lägga in mellanmål för att förebygga hunger.
  • Motivation:
  • Motion: Folkhälsomyndigheten rekommenderar minst 30 minuters rörelse per dag. Då är vardagsmotion en jättebra grej, så dagens uppgift blir att ta en promenad eller cykeltur.

Onsdag

Torsdag

  • Mat:
  • Motivation:
  • Motion: Hitta en trappa – gärna utomhus. Spring upp och ner några gånger så att du får upp ditt flås. Kombinera med en promenad i rask takt.

Fredag

  • Mat: Utgå ifrån din måltidsplan och köp under helgen hem det du behöver inför kommande vecka. Att ligga steget före är guld värt när vardagen är tillbaka. Gör gärna en inköpslista som du följer för att lättare undvika onödiga köp.
  • Motivation:
  • Motion: Dags för ett nytt träningspass!
    Gå till övningarna för vecka 1

Lördag & Söndag

  • Mat:
  • Motivation: Utvärdera! Vad har varit lättast/svårast? Är du fortfarande nöjd med det eller de mål du formulerade? Skriv ner och analysera tre framsteg och tre svårigheter.
  • Motion: Ta en rask promenad på 30 minuter. Gärna tillsammans med en god vän eller ljudbok som sällskap – en perfekt helgaktivitet!

Gå vidare till vecka 2 >

Gå tillbaka till
Introduktionen

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här