Colourbox. Att äta bra hälsosam mat på regelbundna tider varje dag är svårt.

Frossat i snabbmat? 8 tips som minimerar skadan

Många försöker äta så bra som möjligt, så ofta som möjligt.
Men att lite snabbmat slinker ner då och då är bara mänskligt.
Här är 8 bra tips på vad du kan göra för att minimera skadan.

Är dina dagar fyllda med jobb, dagishämtning, handling och matlagning? Det är ett ganska vanligt vardagsmönster i många hushåll. Att då äta bra, hälsosam mat på regelbundna tider varje dag blir nästan omöjligt. Och i verkligheten är det få som kan leva sunt hela tiden. Här har vi därför listat några enkla tips från Parade.com, som kan minimera skadorna.

1) Du måste hugga en varmkorv i farten

Korv innehåller stora mängder nitrat, vilket enligt vissa studier kan orsaka cancer. Toppa den därför med lite surkål om du kan. Det innehåller flera bra ämnen som sägs hindra nitratet från att utveckla de cancerogena ämnena.

2) Du har satt i dig någonting riktigt fett

När du äter mycket fett svämmar din kropp över av så kallade ”triglycerider”, samtidigt som din blodcirkulation saktar ner. Avslutar du med 2 deciliter vindruvor, som är rika på antioxidanter, förebygger du dock några av de negativa effekterna.

3) Du har fått i dig mycket salt

Har du nyss ätit någonting väldigt salt? Då kan några rutor mörk choklad sänka ditt blodtryck inom två timmar. Så ät gärna 4 matskedar med minst 60 procent kakao till efterrätt.

4) Du ska käka pizza

När pizza eller annan kolhydratrik mat värms upp till 250 grader kan skadliga kemikalier uppstå, som enligt forskare kan öka risken för både cancer och hjärtsjukdomar. En tesked antioxidanter från färsk rosmarin i degen kan dock minska mängden med hela 60 procent.

5) Du har ätit rött kött

Ett glas rödvin tillsammans med din biff kan avsevärt motverka upptaget av farliga toxiner. Men överdriv inte: Bara 200 milliliter är allt du behöver.

6) Du har ätit grillat kött

I princip är både grillad kyckling, biff och grillat fläsk förenat med en ökad risk för cancer. Dock kan vitkål hjälpa dig rensa ut de cancerogena ämnena från din kropp.

7) Du har satt i dig ett mål snabbmat

Fet snabbmat kan frigöra en mängd fria radikaler som kan skada dina celler. Då kan en boost antioxidanter från en handfull körsbär, blåbär, vindruvor eller kiwis minska skadan.

8) Du har ätit en stor tallrik pasta

Kolhydratrika mål får ditt blodsocker att skjuta i höjden. Då kan en matsked vinäger på till exempel några salladsblad sänka glukostopparna, som annars lätt leder till att överätning.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här