Colourbox

Gör dietistens test: Hur bra äter du - egentligen?

Äter du tillräckligt med frukt och grönt? Bör du skära ner på restaurangmaten? Eller är din stora last sötsaker? Gör vårt enkla test – och få svar direkt.

Vill du ha fler tips, råd och smarta test? Bli medlem >>HÄR<<

Oavsett om du behöver gå upp eller ner i vikt eller bara vill “hålla nollan” kan det vara bra att fundera en eller två gånger över hur dina matvanor egentligen ser ut. Kanske har vågen inte rört sig på evigheter, eller så ökar eller minskar du hela tiden i vikt utan att förstå varför. Kanske äter du varierat, men behöver trots det öka eller minska på något för att få i dig mer näring.

Med vårt enkla personlighetstest nedan hoppas vi kunna ge dig en fingervisning i alla fall, samt ett par vardagsrekommendationer från vår dietist Josefine Jonasson. Alla alternativ kanske inte passar, men välj de som stämmer så väl in på dig som möjligt och försök svara ärligt.

1) Hur många gånger om dagen äter du ungefär?

a) Jag äter frukost, lunch, middag och något mellanmål

b) Jag äter inte så mycket frukost, men desto mer till lunch och middag

c) Till frukost blir det kaffe, lunch hinner jag aldrig och till middagen är det ostmackor som gäller

2) Vilken är din favoritmat?

a) Jag föredrar lätt mat, som sushi eller sallad 

b) Det är olika, men hemlagat är alltid bäst

c) Jag älskar snabbmat, som pizza eller hamburgare

3) Vad dricker du helst till maten?

a) Vanligt vatten

b) Mjölk eller juice

c) Saft, läsk, öl eller vin

4) Hur ofta äter du grönsaker?

a) Minst två gånger om dagen, till lunch och middag

b) Jag har grönsallad och tomater till middagen i princip varje dag

c) Grönsaker? Räknas gurkan på ostmackan?

5) Hur ofta äter du ute?

a) I veckorna äter jag lunchlådor, ibland äter jag ute på lördagen men inte alltid

b) Minst fyra gånger i veckan, antingen till lunch eller middag

c) Nästan alltid, både till lunch och middag

Vill du ha mer hjälp för att nå dina mål? Bli medlem >>HÄR<<

6) Framåt eftermiddagarna är det lätt att bli lite småsugen, vad äter du då?

a) Jag tar en frukt

b) Jag har alltid en påse nötter i skrivbordslådan som jag småäter hela dagen, så jag blir aldrig sugen på eftermiddagen

c) Jag länsar skåpen i personalköket på kakor

7) Hur ser dina helger ut?

a) Ungefär som vardagarna

b) Det är lite olika, men ofta äter jag ute någon av kvällarna

c) Då har jag inga hämningar utan tillåter allting

8) Hur ofta äter du godis, snacks eller dricker läsk?

a) Någon enstaka gång om jag blir sugen

b) Då och då, men bara på helgerna

c) Ett par gånger i veckan. – plus helgen förstås

9) Du är bjuden på tre-rätters-middag, hur gör du?

a) Jag skippar både sås, dessert och alkohol, och fyller ut med grönsaker

b) Jag äter av allt men lämnar oftast lite

c) Jag tar mycket av allting, jag blir ju bjuden

10) Vad tar du helst med dig på bio?

a) Inget särskilt

b) Jag köper bio-popcorn

c) Både popcorn, läsk och godis
Låt oss hjälpa dig nå DINA hälsomål

JUST NU: En månad på köpet!

Dietistens rekommendationer

Har du fått flest a? Detta ska du tänka på

Har du tjuvkikat i facit? Dina matvanor är bra och vare sig mat eller godsaker verkar vara något större problem för dig. Du äter det du behöver och vill ha och låter inte olika situationer påverka ditt val av mat. Tänk bara på att mat inte enbart är näring och energi - kom ihåg att njuta av det du äter också.

Har du fått flest b? Detta ska du tänka på

Intressant, dina matvanor verkar växla från högt till lågt. Det kan å ena sidan handla om att du har hittat en balans som fungerar för dig och som du mår bra av. Å andra sidan kan du, om du vill, uppnå stora hälsomässiga och viktmässiga resultat om du gör några små förändringar. Dra ner på utematen, öka mängden grönsaker och rotfrukter, och var noga med att äta regelbundet varje dag.

Har du fått flest c? Detta ska du tänka på

Min rekommendation är att försöka få lite mer ordning i vardagen. Se till att äta frukost, lunch och middag varje dag. Prova att ta med matlådor till jobbet, se till att du får i dig någon grönsak varje dag, och låt inte helgen bli ett maraton i ätande och drickande. Dessutom behöver du inte äta så fort tillfälle ges.

Få fler tips, råd, test och hjälpmedel som medlem

5:2 dieten för nybörjare

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här