Getty images. Prova att lura hjärnan, är Leilas bästa tips på nyår.

Här är 5 nyårslöften du kommer att lyckas med

Nyårslöften är lätta att ge, men ack så svåra att hålla.
Därför kan det behövas lite pepp och en riktig energiboost.
Vår motivationsexpert påminner om vad det egentligen är du lyckas med – om du gör det.

Det här med nyårslöften är klurigt. Det känns så självklart när man står där uppklädd, välkammad, men en god middag i magen och ett vackert glas höjd till en skål. Löftet kommer som av sig själv och helt plötsligt har du sagt att ”nu ska jag… och det med bravur, minsann!”

Känner du igen dig?
En studie vid Massachusset Institute of Yechnology undersökte vad nya vanor innebär för hjärnan. Forskarna lät möss leta efter choklad samtidigt som de följde de små mushjärnorna i realtid. I början letade mössen överallt, men för varje gång blev de snabbare och snabbare. Det forskarna såg var att energin som krävdes av hjärnan innan mössen lärde sig var chokladen fanns var enorm. Men när de väl lärt sig var den fanns krävdes ett minimum av energi.
Lärdom: att införliva nya vanor kräver alltså en massa energi av oss. Och eftersom våra system är byggda för att spara energi kan det kännas riktigt trögt i början av ett sådant projekt. Pröva att lura hjärnan, vetja. Istället för att införliva en ny vana kanske du kan testa att förändra en gammal.
Exempel 1: ”Till sommaren ska jag promenera oftare och mer intensivt, minst tre gånger i veckan"
Kommentar: Jättebra att lägga ribban på det sättet, i stället för att sikta på en promenad om dagen och sedan lägga ner när det inte blev så. Försök hinna med tre promenader i veckan där du får upp pulsen ordentligt. Promenaderna behöver inte vara långa, men pulsen ska upp.

Exempel 2: ”Jag vill prova lite nya träningsformer, som styrketräning”
Kommentar: Som sagt, bättre att förändra en gammal vana istället för att införliva en ny. Istället för att formulera det som att du ska börja styrketräna är det därför bättre att säga att du vill ”omfördela” träningen. Kanske prova att styrketräna ett helkroppspass per vecka de första sex veckorna? Sedan kanske du kan öka till två gånger per vecka? Ett tips är att boka in dina pass och para ihop dig med en kompis eller kollega, då är chansen större att de blir av.
Exempel 3: ”I stället för att bara få upp pulsen vill jag prova yoga en gång i veckan”
Kommentar: Ett bra ställt mål som är rimligt, konkret och mätbart. Boka en yogaklass en gång per vecka och lär dig grunderna. Ladda sedan ner en app, boka en kurs med olika andningstekniker eller sätt dig i lugn och ro med lurar i öronen och träna på andningen. Andas kan vi men att andas för att ge lugn och maximalt med syre kan vara svårt i en pressad vardag.

Exempel 4: ”I stället för att småäta skit på kvällarna ska jag se till att få mig något nyttigare"
Kommentar: Jättebra nyårslöfte, men se om det går att byta ut det du äter mot något bättre med mindre energi? Då undviker du att klättra på väggarna och kan känna ett lugn i att vanan är kvar men utbytt. Halvera tillfällena då du ger efter för suget och se om det går att byta fokus. Ett trick är att göra benböj varje gång suget kickar igång. Då tappar hjärnan fokus. Se till att ha flera olika nyttiga alternativ förberedda, då är det lättare att lyckas.

Exempel 5: ”I stället för att bara promenera ska jag börja springa lite oftare”
Kommentar: Ett konkret mål är att förslagsvis sikta på att klara fem kilometer till sommaren. Det borde vara fullt görbart, speciellt med så många veckors framförhållning. Men det gäller att öka i lagom takt, börja med att varva att gå snabbt och springa korta perioder på  t ex 1 minut i taget. Öka sedan tiden du springer och minska tiden du går. Wellobe har dessutom program för nybörjarlöpning som du kan följa vecka för vecka.

Viktigast av allt: Kom ihåg att det kräver lite tid att förändra en vana. Men ger du dig själv den tiden  så kommer den att stanna kvar som en ny vana som blir enkel att behålla. Med det önskar jag dig ett magiskt nytt år där dina nya vanor sitter som berget!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här