Enligt Mårten Nylén kan en stressfri hjälpa din viktnedgång.

”En stressfri vardag kan bränna fett”

Mårten Nylén, hälsoinspiratör och träningsexpert på Wellobe, om hur stress kan påverka ens viktnedgång.

Mårten Nylén: Min teori ger dig kontroll över din hälsa

Nå dina hälsomål – med vår metod
JUST NU: 50% rabatt på 6 mån

– När vi stressar mycket eller sover dåligt kan kortisolnivåerna gå upp och höga kortisolvärden motverkar fettförbränning och muskel­uppbyggnad, de försämrar också vårt immunförsvar och vår åter­hämtning. Då är lågintensiv träning en bra motionsform för fett­förbränning, genom att ligga på ungefär 60 procent av din max­ puls bränner du fett. Genom lågintensiv träning stressar du inte kroppen på samma explosiva vis som högintensiv trä­ning kan göra. Det handlar, som så ofta, om att se en helhet, och anpassa träningen efter ens förutsättningar och syfte.
Kan träning minska stressen i kroppen?
– Ja, kortisolnivåerna går ner av rätt sorts träning, som en medelintensiv skogs­promenad till exempel.
Svarar kroppen annorlunda på träning efter 40?
– Ämnesomsättningen går ner och hormonsammansättningen ändras, men du kan fortfarande få resultat, särskilt med rätt inställ­ning. Genom att sätta mål, utgå från dina förutsättningar så kan du lyckas med det mesta även långt även efter 40.
Hur mycket kan man tappa per vecka av att äta lågkalorikost?
– Det är individuellt. Startar du med en stor övervikt går det ofta snabbare, men är du närmare din normalvikt bör du inte tappa mer än ett halvt kilo i veckan. Många kan få ett stort viktklipp i början, vilket kan vara peppande men också ge motsatt effekt när resultatet inte är lika tydligt efter ett par veckor. Håll i och håll ut, eftersom kroppar svarar olika.

Bli medlem från 179 kr/månad

Mårtens balansteori

Mårten Nylén utgår från sin teori ”Balansbordet” för att skapa hälsoförbättringar och få kroppen att svara. Genom att visualisera ett bord kan du ta kontroll över din hälsa. Föreställ dig ett runt bord med fyra ben, där ett ben står för sömn och återhämtning, ett för kost, ett för motion och ett för stress. Sågar du av ett av benen kan bordet fortfarande stå, om än lite vingligt. Sågar du av två faller bordet.

Din hälsa är en helhet som du kan påverka

Genom att hitta din svagaste länk kan du göra en stor hälso­förbättring. Sover du för lite? Trä­nar sällan? Äter dåligt? Stressar mycket? Börja din hälsoförbättring där du är som svagast. Ge­nom att stärka ditt svagaste ben kommer du även att stärka de an­dra. Genom att träna kommer du sova bättre och troligen känna dig mindre stressad eftersom träning påverkar stresshormonet kortisol positivt. Samt förhoppningsvis vil­ja äta en annan typ av mat, som du får energi och bli mätt av. Teorin går ut på att vår hälsa är en helhet som vi kan påverka genom fyra ben.
Känner du igen dig?
JUST NU: 50% rabatt på 6 månader

Mårten Nyléns bästa tips

1. Välj en träningsform du gillar, till exempel långpromenader i skogen.

2. Gör det lätt. All rörelse räknas och behöver varken vara tuff eller hård.

3. Satsa på att ligga på 60 procent av din maxpuls för optimal fettförbränning. 4. Gör träning till din livsstil. Vardags­rörelse och rörelsepauser är under­skattade och en bra start.

Det här får du som medlem

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram
Mårten Nylén på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg