Getty images. Känner du igen dig? Få PT:ns gymtips.

Vanliga misstag på gymmet

För lätta vikter, fel rörelser och rädsla för maskiner och pass.
Att göra fel på gymmet kan sätta krokben för dina resultat.
Här listar PT:n de vanligaste gymfelen – och hur du undviker dem.

Få hjälp att nå dina mål – som medlem

1. Du förstår inte maskinerna eller redskapen

Gör så här: Fråga personalen om en genomgång. Det brukar finnas instruktörer (som är gratis) som kan visa hur allt funkar. Glöm inte att de trots allt finns där för dig och att det är viktigt att du utför rörelserna rätt för att undvika skador.

2. Du vågar inte testa nya grejer

Gör så här:

Kanske känner du dig osäker på om du klarar av det. Men om du inte testar så vet du ju inte heller om du kan. Vem vet, du kanske hittar en träningsform som du älskar fast du inte trodde det från början.

Bli medlem från 179 kr/månad

3. Du tränar med för lätta vikter (oftast kvinnor)

Gör så här: Släng på något eller några kilon extra för att utmana dig själv. Oftast orkar du betydligt mycket mer än du tror. Och om du belastar kroppen mer kommer du också att se en förändring i dina resultat.

4. Du går alltid på samma pass

Gör så här: Även om du har dina favoritpass som du känner dig mest trygg med kommer du inte utvecklas och få de resultat du vill om du inte tänjer på dina gränser eller går utanför din bekvämlighetszon. Chocka och överaska därför kroppen lite då och då, då kommer det hända grejer.

5. Du tränar för ensidigt (dvs som du alltid gjort)

Gör så här: Visste du att kroppen vänjer sig vid samma sorts träning redan efter sex veckor? Därför är det viktigt att alltid variera sin träning så mycket som möjligt. Det behöver inte vara något drastiskt, men låt inte kroppen vänja sig vid exakt samma träning gång efter gång. Det kan sätta krokben för dina resultat.
Få fler tips som medlem

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg