PRIVAT. Anna-Maria nådde sin målvikt med Wellobes 5:2-program.

”Man måste få leva också!”

Anna-Maria Svensson, 36, beskriver sig själv som en livsnjutare.
Därför har hon valt 5:2-metoden – som en slags kompromiss.
– Jag har kunnat njuta av det goda och ändå gått ner 25 kilo, säger hon.

Nå din målvikt – med samma metod som Anna-Maria
Anna-Maria Svensson, 36, har varit svag för sötsaker i hela sitt liv. Samtidigt har hon försökt gå ner i vikt i stort sett i hela sitt vuxna liv. Det började redan på gymnasiet med allt från soppdieter till LCHF, men slutade nästan alltid likadant. Det fungerade en period, men var inte hållbart i längden.
– Lösningen blev 5:2-metoden. Jag tänker inte stressa fram någonting, men har på bara åtta månader gått ner över 25 kilo, säger hon.

Bli medlem från 179 kr/månad

Gick med i Wellobe

Ironiskt nog har Anna-Maria jobbat som kock i stora delar av sitt liv. Därmed har det blivit mycket kvällar och oregelbundna tider, vilket inte precis har hjälpt henne. För två år sedan skolade hon om sig till restauranglärare istället. Det blev första steget till ett hälsosammare liv, med frukost, lunch och middag på mer regelbundna tider.
– I januari 2020 gick jag dessutom med i Wellobe*. Att börja väga mat och räkna kalorier var en stor förändring, men jag är överraskad över hur bra det fungerade.

Valde Wellobes 5:2-program

Det första som händer i Wellobe är att man får välja om man vill minska antalet kalorier jämnt fördelat över veckorna eller begränsa det till två dagar i veckan.

Anna-Maria valde det senare alternativet, det vill säga 5:2-metoden.
– Måndagar och torsdagar har jag hållt mig till 500 kalorier om dagen, och övriga vardagar till 1 700 kalorier om dagen. Visst har jag ibland varit hungrig på fastedagarna, men inte så att det har blivit outhärdligt. Största delen av tiden har jag varit på jobbet och haft annat att tänka på. Då har det funkat jättebra att spara 250 kalorier till middagen på kvällen.
Låter 5:2-programmet som någonting för dig? Bli medlem

Promenerade bara

De första månaderna ägnade sig Anna-Maria uteslutande åt promenader. Det kändes liksom enklare att fokusera på en sak i taget.
– Jag gick ju ner en hel del i vikt bara av att lägga om kosten. Effekten kom efter bara två veckor så jag behövde inte stressa med träningen.
Efter två-tre månader började hon så smått springa också, men på ätdagarna.
På helgerna har hon unnat sig lite vad hon är sugen på.
– Jag är en livsnjutare och har därför varit jättenoga med att inte sätta upp förbud. Har jag velat ta något glas rosé under sommaren, ja då har jag gjort det och sett till att röra mig lite mer. Suget efter socker går ändå  ner efter ett tag.

Fortsätter njuta

När Anna-Maria påbörjade sin viktresa vägde hon 120 kilo. Idag är hon mer än 25 kilo lättare och har precis sprungit sin första mil.

Många kockar anser att fett förhöjer smaken. Har du behövt tänka om?
– Ja, till viss del. För visst föredrar jag riktigt grädde och riktigt smör framför lättprodukter. Men då kan man minska på något annat. Det går att laga mycket god mat med lite kalorier. Och så handlar det om att laga och äta rätt mängder, det är därför jag har valt 5:2. Det viktiga har varit att hitta någonting som fungerar för mig. På det sättet kan jag fortfarande njuta av det goda – men i mindre mängd. Man måste få leva också!
Prova samma verktyg som Anna-Maria
Namn: Anna-Maria Svensson

Ålder: 36

Yrke: Restauranglärare

Bor: Örnsköldsvik

Familj: Gift och två barn, på 8 och 5 år

Längd: 167 cm

Startvikt: 120 kg

Väger i dag: 94,7 kg

Så har Anna-Maria ätit på sina fastedagar

Frukost: Lite kvarg eller gröt

Lunch: Lite grönsaker och bubbelvatten (det mättar bra)

Middag: Kycklingfilé och en god grönsallad på isbergssallad, gurka och tomat (det kan man äta väldigt mycket av)

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg