Marcus Järvinen

Mårten Nylén: Så blir du rörligare

Alla har vi någon gång upplevt att kroppen inte rör sig som vi vill. Då kan lite regelbunden rörlighetsträning hjälpa. Här är 5 enkla övningar du kan göra själv hemma.

Få fler träningsprogram som medlem
De flesta av oss har någon gång upplevt stelhet och att kroppen inte rör sig som man vill. Genom att göra ett par enkla rörlighetsövningar i veckan så kan du på ett enkelt sätt bli mer rörlig och mindre stel. Övningarna ökar även blodcirkulationen och aktiverar kroppen.
Här är 5 av mina bästa övningar för en ökad rörlighet. Tänk på att hålla ett lugnt tempo som funkar för dig och glöm inte att andas.

Bli medlem från 179 kr/månad

Detta får du som medlem i Wellobe

1. Väderkvarnar

Syfte: Ökar rörligheten i axlar, ljumskar och rygg.
Så gör du: Starta i en bred fotposition med lätt böjda knän och fixerad bål. Sträck motsatt hand mot motsatt fot, vad eller knä. Alternera. Gör 10 gånger åt vardera håll.

2. Knästående rotationer

Syfte: Öppnar upp bröstryggen.
Så gör du: Inled på alla fyra och placera ena handen på nacken. Rotera sedan upp armbågen mot himlen och tillbaka igen. Upprepa 10 gånger och byt sedan arm.

3. Steg fram

Syfte: Öppnar upp höften.
Så gör du: Inled knäståendes med händerna i marken och tag ett långt steg fram med ena foten. Skjut försiktigt höften mot marken och håll kvar i 10 sekunder. Byt sedan ben.

4. Kobran

Syfte: Ökar rörligheten mellan skulderbladen.
Så gör du: Börja liggandes på mage. Placera händerna i marken i höjd med bröstet och pressa överkroppen uppåt, utan att axlarna åker upp. Stanna i toppläget i 3-5 sekunder för att sedan långsamt sjunka tillbaka ned. Upprepa 5 gånger.

5. Liggande bensträck

Syfte: Sträcker ut baksida lår.
Så gör du: Starta på rygg och lyft ena benet så att knäet hamnar i 90 grader. Ta tag i baksidan av låret och försök sedan räta ut det lyfta benet så att foten pekar rakt upp. Håll kvar i sträckt läge i 3 sekunder för att sedan släppa tillbaka foten ned. Upprepa 5 gånger innan du byter ben.

Behöver du hjälp med DIN hälsa?

Wellobe* startade i samarbete med Karolinska Institutet år 2003. Som medlem får du en individuell kostplan, loggbok och mobilapp så att du kan hålla koll på hur många kalorier du äter och göra av med. Du får även tillgång till vår bank med tusentals kaloriberäknade recept, kan ta del av träningsprogram och filmer, följa dina framsteg i grafer samt få tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande mat-, motions- och motivationsexperter. Och behöver du extra pepp kan du alltid besöka vårt medlemsforum. Varmt välkommen!
Bli medlem HÄR

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg