Getty Images

Så kommer du igång efter semestern

Har du haft en lång ledighet med lite extra guldkant varje dag, mycket njutning och där rörelse och träning halkat efter?
Wellobes motivationsexpert Leila Söderholm tipsar om hur du kommer igång med goda vanor – utan att gå ut för hårt och tröttna.

Få fler tips om hur du ska äta och träna – som medlem

Stressa inte upp dig!

Se det istället som om din kropp har fått välbehövlig vila och att det bara tar några veckor att komma tillbaka till samma läge igen. Vänta inte med att komma igång, kör igång direkt, ju längre tid du väntar desto längre startsträcka.

Ge kroppen två veckor med en mjukstart som känns hanterbar och ge dig själv en chans att vänja in den gamla livsstilen igen. Gå inte runt med dåligt samvete utan blicka framåt och njut av resan tillbaka. Släpp det som varit och känn hur kroppen och hjärnan svarar.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Fokusera på teknik

Ett briljant tillfälle att ta hand om kroppen lite extra. Om du styrketränar, lägg extra fokus på tekniken och känn hur musklerna arbetar. Passa på att stärka dina svagheter och jobba på en atletisk hållning. Lägg in rörlighetsövningar, stärk de små musklerna och sträck ut spända samt korta muskler. Efter de första två veckorna så kan vinsten vara en bättre kroppskännedom och svaga sidor som du fick en chans att arbeta ikapp.

Samma tankesätt kan du använda vid löpträning, promenader, tennis, simning, padel och cykling: Fokusera på tekniken, hållningen och se vilka svagheter som behöver arbetas med. Kolla på fotarbetet, hållningen, förändra steglängden eller prova nya sätt att cykla. Känn dig nöjd efter varje träningspass och påminn dig om känslan du har när du är tillbaka i samma form igen.

Få tillgång till ALLA våra träningsprogram – som medlem

Var tydlig med dina mål

Att vara diffus i planeringen genom att säga till dig själv att nästa vecka ska jag börja träna, det kan stjälpa ambitionerna då annat kommer emellan. Skriv ned vilka dagar du ska träna och exakt vilket pass som ska göras. Var också realistisk, startar första arbetsveckan med fullspäckat schema så kanske det blir ett till två pass, trots att du tänkt dig få ihop fler.

8 bästa tipsen: Så kommer du igång

  • Skippa det dåliga samvetet, du njöt av ledigheten, bra gjort (sätt punkt där)!
  • Leta upp känslan du vet kommer när du är igång igen, plocka fram den ofta.
  • Sätt igång direkt, vänta inte. Gör det som känns enklast så att du är igång direkt.
  • Planera träningen noga genom att boka tid i kalendern. 
  • Börja lätt och fokusera på teknik och pass som inte tar musten ur dig. 
  • Boka tid men en kompis och hjälps åt att dra varandra. 
  • Identifiera dina hinder och undvik dem. Vad är det som får dig att skippa passet?
  • Fira varje framgång, känn hur skönt det är efter passet och se dig själv snart vara tillbaka.

Det här får du som medlem i Wellobe

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här