Vilken träningsform är bäst för att gå ner i vikt? Se våra tips.

Effektiva träningsformer för viktnedgång

Vilken träningsform är bäst för att gå ner i vikt?
För att lyckas med en viktnedgång krävs både ett omtag med maten och träningen.
Här är träningen där du kan bränna allra flest kalorier.

Nå din målvikt – oavsett om du tränar eller inte

Du går ner i vikt när du förbränner fler kalorier än du stoppar i dig. Gör detta genom att hitta en träningsplan som passar din livsstil och som förbränner flest kalorier på kortast möjligast tid.

Det finns många träningssätt som ökar din metabolism så att din kropp förbränner mer fett, och vi har sammanställt en lista på några bra träningsformer för både män och kvinnor.

JUST NU: 50% rabatt

Löpbandsträning för viktnedgång

Löpbandet är perfekt för att bränna fett. Det kan användas för många olika typer av träningspass som inkluderar promenader och sprinter. Gång på löpbandet passar bra för nybörjare då du kan anpassa intensiteten efter din konditionsnivå genom att justera lutning och hastighet.

För att maximera viktnedgång på löpbandet bör passet vara mellan 40 och 60 minuter långt och inkludera lutningsintervaller och jämn konditionsträning. Du kan även testa ett intervallpass som innebär att du växlar mellan sprinta i en minut och sedan gå i rask takt i två minuter. Den här typen av träning är fettförbrännande eftersom den ökar pulsen och håller den uppe – vilket i sin tur förbränner fler kalorier. Öka utmaningen för dina ben och glutes och gör passet intensivare genom att öka lutningen på bandet.

Få koll på ditt kaloriintag – som medlem

Högintensiv intervallträning (HIIT)

Högintensiv intervallträning, även kallat HIIT, är ett av de bästa sätten att snabbt gå ner i vikt. Du växlar här mellan högintensiv och lågintensiv aktivitet. Ett exempel är att springa i ett högt tempo i en minut följt av att gå i två minuter. För bäst effekt bör du träna högintensiva intervaller i 20-30 minuter, minst tre gånger i veckan.

Denna träningsform är optimal för att bränna fett och bygga muskler samtidigt. Det aktiverar ditt kardiovaskulära system och samtidigt dina muskler, eftersom de drar ihop sig och släpper hastigt. Den här typen av konditionsträning förbränner fler kalorier än traditionell konditionsträning i jämn takt, så du får mer effekt utav varje träningsminut.

Du kan också hitta HIIT-träningspass som kombinerar konditionsövningar med styrkeövningar om du samtidigt vill underhålla dina muskler.

Inte medlem än? Få fler tips på hur du ska äta här

HIIT-träningspass med löpning/gång utomhus

Den här typen av HIIT-träning utförs utomhus och innebär antingen löpning följt av att du går i måttlig takt eller tvärtom. Nyckeln för optimal fettförbränning här är att pressa dig själv tillräckligt hårt så att du svettas och får upp pulsen i minst 20 minuter. Det fina med den här typen av träning är att du kan göra den precis var som helst, så den fungerar även för dig som inte har tillgång till ett gym eller någon konditionsutrustning.

Du kan anpassa passet då du delar in löpning och gång i mindre segment, och du kan ta pauser för att gå vid behov. Variera intensiteten i träningen och satsa hårdare när du känner dig stark och dra ner på tempot när du känner att du blir för trött.

Läs även (för medlemmar): "7 tips på lågintensiv träning – för dig som inte älskar att träna"

Det här får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här