Sofia Yoo/Colourbox

”Hur håller jag träningen igång som skadad?”

Hej Shirin!
Jag hade precis kommit igång med min löpträning och det gick jättebra. Men oturligt nog så ramlade jag och satte mig på foten, där ett ben bröts. Och nu får jag inte belasta min fot på flera veckor. Vilken träning skulle du rekommendera nu när jag är skadad?

Med vänlig hälsning Lena

Shirin Djavidi: Hej Lena, och tack för ditt mail. Äsch, vilken otur. Hoppas din fot läker fint i alla fall. Du kan ju träna allt med överkroppen och allt annat som inte innefattar att du behöver använda foten. Använd dig av enkla vikter, som exempelvis gummiband.
Läs även
”Hur tränar jag med kronisk värk?”
”Hur mjukar jag upp lederna?”
Hör också med din läkare eller allra helst med en sjukgymnast som kan ge dig övningar speciellt för din fot. Den ska ju läka i lugn och ro, men samtidigt bör du börja röra på den rätt snart också för att inte tappa för mycket rörlighet.
Lycka till och ha en fin dag!
Har du fler frågor? Få fler tips och råd som medlem

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här