Ställ dina frågor till Mårten Nylén som medlem i Wellobe.

”Vilken träning är bäst för att bränna fett?”

”Vilken träning bränner mest fett? Hur många repetitioner ska jag göra på gymmet?”
Som medlem i Wellobe kan du varje vecka ställa frågor till träningsprofilen Mårten Nylén.
Här är ett smakprov på några vanliga frågor och svar.

Ställ DINA frågor till Mårten Nylén – som medlem i Wellobe

Anna säger: Hej Mårten! Ger det bättre effekt på fettförbränningen att träna före frukost? Och vilken typ av träning är den bästa för att bränna fett?

Mårten Nylén säger: Hej Anna. Om glykogenförråden (energiförråden) är tomma så kan du få lite effekt att köra lågintensivt innan frukost. Men alla är olika och jag skulle hellre säga att om man mår bra av att träning lugnt innan frukost så kan man göra det. Blir man tröttare eller snurrig så bör man äta innan. Är det högintensiv träning tycker jag att man kan behöva något innan. Jag skulle säga att cardioträning ihop med lättare styrketräning är något av det bästa man kan satsa på när det kommer till fettförbränning.

JUST NU: 50% rabatt

Peter säger: Hej Mårten! Har du någon uppfattning om hur bra en genomsnittlig pulsklocka är på att bedöma energiförbrukning under ett träningspass? Är det nära rätt, ger en liten fingervisning eller är det inte att lita på alls?

Mårten Nylén säger: Hej! Pulsklockorna är väldigt bra på att mäta puls. När det kommer till energiförbrukning så spelar fler faktorer in som tex genetik, vikt, ålder, kön. Men för att få en ungefärlig koll så tycker jag att det funkar för många.

Johan säger: Hej Mårten! Jag har börjat springa en del, ca 30 km i veckan, och har hittills hållit mig skadefri. Finns det något jag kan göra för att förebygga ev skador så jag håller mig skadefri även i framtiden?

Mårten Nylén säger: Hej, vad kul!! Slarva inte med uppvärmning, nedvarvning och stretching. Sedan skulle jag säga att styrketräning är viktigt. Stärk upp ben, säte och bål så du håller dig stark!

Ingela säger: Hej, hur viktigt är det att lägga in ett proteinrikt mellanmål/mål direkt efter träning? Är det isåfall skillnad på gymträning och promenad?

Mårten Nylén säger: Hej Ingela. För att påskynda återhämtningen så är det alltid bra att fylla på depåerna efter träning. Så det beror lite på hur hård ansträngning men samtidigt hur långt innan du åt. Jag skulle säga lite mer viktigt efter ett hårt styrke- eller konditionspass än en promenad.

Få fler tips som medlem i Wellobe

Filip säger: Hej Mårten! Hur ska man tänka med antal repetitioner på gymmet – är det bäst att göra många lätta eller färre tunga? Fyller det olika funktioner beroende på hur man gör?

Mårten Nylén säger: Hej Filip. Du kan rikta repetitionsantal efter om du vill fokusera på muskelvolym och styrkeökning eller uthållighet. Högre repetitionsantal sätter fokus på uthållighet medan lägre repetitionsantal och högre vikt fokuserar mer på volym och styrkeökning.

Allt det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här