Colourbox

Så förbränner du mer på dina promenader

Vill du öka din fettförbränning? Spänn fast ett extra kilo kring vardera fot.
– Vrist- och handledstyngder ökar effekten avsevärt, tipsar Shirin Djavidi, motionscoach på Wellobe.

Få hjälp att gå ner dina extrakilon här
Finessen med vrist- och handledstyngder är att de är enkla att använda i vardagen. Surra fast dem och ge dig ut. Med vristtyngder blir det tyngre att gå och där med får du en ökad förbränning.
– Ett skönt träningspass kan vara att ge sig ut med väninnan på promenad med vristtyngderna fastspända. Förena nytta med nöje. Samtidigt som du umgås med din kompis, får du bättre kondition och starkare ben, säger Wellobes träningscoach Shirin Rågby Djavidi.

JUST NU: En månad på köpet!

Träna på jobbet – i hemlighet

Tyngderna finns i olika vikt. Från ett upp till fem kilo, men ett kilo brukar vara lagom att starta med. Med vristtyngderna under byxbenen kan du träna på jobbet utan att någon vet om det, i ditt vanliga spring mellan skrivbordet och kopiatorn. Det går också att träna armarna med tyngderna om de fästs runt handlederna istället.

"Ökar förbränningen med 30-40 procent"

– Stavgången blir supereffektiv om du sätter dem runt handlederna. Studier visar att du ökar förbränningen med 30 – 40 procent vid stavgång än om du inte har stavar. Här får överkropp och underkropp jobba, säger Shirin Rågby Djavidi.
En rask promenad med både vristtyngder och stavar tränar allt från vaderna, ben och rumpa till biceps, rygg och bålstabilitet. Testa dig fram och lägg dig på en nivå som passar just dig.
Ytterligare en positiv känsla blir förstås när du kastar av dig vikterna och känner hur lätt det blir att röra sig.
– Vristtyngderna är jättebra eftersom de är så lätta att ta på och av. Om du går en halvtimmes promenad varje dag, kan du börja med att ha vikterna i tio minuter. Öka sedan successivt och glöm inte att stretcha, säger Shirin Rågby Djavidi.
Känner du igen dig? Testa samma metod

Så gör du:

1. Fyll fodralen med sand, ris eller något annat som ger en tyngd som passar dig.
2. Spänn fast dem runt vrister eller handleder med kardborrbandet.
3. Ge dig ut på en promenad eller stavgång och njut av den extra effekten.
4. En 20-min-promenad kan vara ett lagom test om du brukar gå 30 min utan tyngder.

Vill du ha fler tips och trix på hur du ökar förbränningen? Bli medlem här

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här