Öka förbränningen på dina promenader med våra tips.

Så förbränner du mer på dina promenader

Vill du öka din fettförbränning?
Spänn fast ett extra kilo kring vardera fot.
– Vrist- och handledstyngder ökar effekten avsevärt, tipsar Shirin Djavidi, Personlig Tränare.

Få hjälp att gå ner dina extrakilon här

Finessen med vrist- och handledstyngder är att de är enkla att använda i vardagen. Surra fast dem och ge dig ut. Med vristtyngder blir det tyngre att gå och där med får du en ökad förbränning.
– Ett skönt träningspass kan vara att ge sig ut med väninnan på promenad med vristtyngderna fastspända. Förena nytta med nöje. Samtidigt som du umgås med din kompis, får du bättre kondition och starkare ben, säger Wellobes träningscoach Shirin Djavidi.

JUST NU: En månad på köpet

Träna på jobbet – i hemlighet

Tyngderna finns i olika vikt. Från ett upp till fem kilo, men ett kilo brukar vara lagom att starta med. Med vristtyngderna under byxbenen kan du träna på jobbet utan att någon vet om det, i ditt vanliga spring mellan skrivbordet och kopiatorn. Det går också att träna armarna med tyngderna om de fästs runt handlederna istället.

"Kan öka förbränningen med 30-40 procent"

Har du dessutom ett par gåstavar kan det öka förbränningen med upp till 30–40 procent, för då får både överkropp och underkropp jobba. En rask promenad med både vristtyngder och stavar tränar allt från vaderna, ben och rumpa till biceps, rygg och bålstabilitet. Så, testa dig fram och lägg dig på en nivå som passar just dig. Ytterligare en positiv känsla blir förstås när du kastar av dig vikterna och känner hur lätt det blir att röra sig.
– Vristtyngderna är jättebra eftersom de är så lätta att ta på och av. Om du går en halvtimmes promenad varje dag, kan du börja med att ha vikterna i tio minuter. Öka sedan successivt och glöm inte att stretcha, säger Shirin Djavidi.

Så ökar du förbränningen med tyngder

1. Fyll fodralen med sand, ris eller något annat som ger en tyngd som passar dig.
2. Spänn fast dem runt vrister eller handleder med kardborrbandet.
3. Ge dig ut på en promenad eller stavgång och njut av den extra effekten.
4. En 20-min-promenad kan vara ett lagom test om du brukar gå 30 min utan tyngder.

Få fler tips på hur du ökar din förbränning – som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett digitalt medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här