Styrketräning höjer din förbränning – och gör dig till en bättre löpare.

Så kan styrketräning hjälpa din viktnedgång

Rädd att styrketräningen ska förstöra dina viktmål? Fruktar du att det är bortkastad tid? Tänk om – styrketräning har en rad hälsofördelar som också gynnar dig som vill gå ner i vikt.

Vill du gå ner i vikt? Få hjälp här

Styrketräning och förbränning

Konditionsträning och löpning förbränner mer kalorier än traditionell styrketräning för stunden. Men att lyfta vikter ökar också förbränningen – och inte bara för stunden. Styrketräning är en viktig pusselbit för att hålla förbränningen på en högre nivå än normalt, enligt amerikansk forskning.
Din energiförbrukning är också extra förhöjd (om än måttligt) i ett fåtal timmar efter passet. Alltså det som ofta kallas “efterförbränning” i folkmun.

JUST NU: 50% rabatt

Styrketräning förbättrar din cardio

Tror du att styrketräning skulle hämma din konditionsträning och löpförmåga? Den uppfattningen är inte ovanlig – att du skulle bli större och mer klumpig. Men det stämmer helt enkelt inte. De studier som gjorts på ämnet visar snarare att mer muskelmassa ger en positiv effekt på den som löptränar.

Så fungerar Wellobe

Styrketräning effektiviserar all träning

Precis som vid all typ av träning och motion förbränner du mer ju längre tid du håller på. Men när det gäller styrketräning, där det primära målet snarare är att bygga muskler än att göra av med energi för stunden, kan du stundtals korta ned dina pass utan allt för stora konsekvenser.
Säg att du styrketränar två eller tre gånger i veckan i vanliga fall. Då kan du gå ned ett pass utan att tappa särskilt mycket av vad du byggt upp. Samma sak gäller antalet set, du kan dra ned på det också om du behöver spara tid. I en stor studie från 2010 kom forskarna fram till att två eller tre set bara ökade träningseffekten med maximalt 30 procent, i jämförelse med ett set.

Nå din målvikt med vår metod

Styrketräning ger mer muskler och mindre fett

Går du ner i vikt utan att styrketräna kommer du inte bara tappa fett på kroppen, utan även muskelmassa. Men om du styrketränar och samtidigt har ett högt proteinintag ökar du chansen att behålla mycket av musklerna du har, visar forskning från Nya Zeeland.

Styrketräning stärker ditt hjärta

Styrketräning ökar inte bara förbränningen och bygger muskler. Det finns också starka vetenskapliga samband mellan styrketräning och ett längre samt friskare liv. Framför allt stärker det ditt hjärta. I synnerhet för personer som lider av olika hjärtsjukdomar, hjärtsvikt eller kärlkramp till exempel. Där fungerar styrketräningen som ett skydd. Att vara muskulärt stark gör att blodtrycket inte stiger lika mycket som det annars skulle, vilket innebär att hjärtat inte belastas lika hårt.

Bli medlem HÄR

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här