Magnus Liam Karlsson

Träna på utegym med Mårten Nylén

Övervikt har klassats som en klar riskfaktor för Covid-19.
Samtidigt har vi ombetts hålla avstånd och undvika gym.
Men nu blir det enklare – med vår guide för träning på utegym.

Få tillgång till hela programmet

De senaste årens explosion av utegym gör det möjligt att på ett enkelt sätt kunna kombinera din promenad eller joggingtur med ett skönt styrkepass. Här visar Mårten Nylén, träningsexpert på Wellobe, ett effektivt pass som enkelt går att anpassa efter just dina förutsättningar. Har du inget utegym i närheten? Var inte orolig. De flesta övningarna går utmärkt att utföra ändå.

Upplägg

Typ av träning: Styrketräning utomhus.

Antal övningar: 10 st.

Antal repetitioner: Minst 10–15 med en kort vila mellan varje övning.

Antal varv: 3–5 varv med 1 minuts vila mellan varje varv.

Antal träningstillfällen: 2-3 ggr/veckan, gärna i kombination med promenad, cykel eller en löprundor.

Redan medlem? Gå direkt till programmet HÄR

Exempel på övningar:

Marklyft

Ställ dig i en höftbred fotposition. Sug in magen vid naveln och fixera bålen. Böj på knäna och skjut bak rumpan samtidigt som du fattar tag i stången. Håll bålen påkopplad under hela momentet när du lyfter och ryggen i en neutral position. Utför övningen strikt och i ett lugnt tempo.

Aktiverar: Ben och bål.

Burpees

Starta ståendes. Böj knäna och sätt händerna i marken. Klättra eller hoppa ut till en armhävningsposition, klättra eller hoppa tillbaka och fortsätt vidare upp till stående eller i ett hopp. Repetera.

Aktiverar: Bål, ben och mage.

Få tillgång till hela programmet

Få mer hjälp som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till ALLA våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här