Getty Images. Motion och återhämtning kan hålla dig frisk. Leila Söderholm förklarar hur.

Så kan du träna dig till ett starkare immunförsvar

Att vara fysiskt aktiv är bra för dig på många plan – du får en bättre viktkontroll, du blir piggare och mindre stressad.
Men kan det också ge ett starkare immunförsvar?
Wellobes motivationsexpert Leila Söderholm reder ut vad som gäller.

Få fler tips för att hålla din vikt
Det handlar först och främst om att göra något. Du behöver inte lägga dig på samma nivå som en maratonlöpare för att få positiva effekter på immunförsvaret.
Här kommer det älskade ordet ”lagom” in. Det verkar som om en lagom nivå är bäst. Risken för luftvägsinfektioner minskar vid träning på motionsnivå. Risken att bli förkyld kan minska med runt 30 procent genom en till två timmars fysisk aktivitet per dag. Då handlar det om att bli flåsig som om du går snabbt eller springer långsamt. Transport till och från jobbet till fots eller via cykel är ett utmärkt sätt att stärka immunförsvaret.
Redan timmarna efter passet har du ett starkare skydd mot sjukdomar och infektioner. Motionerar du regelbundet håller du dig också friskare på lång sikt.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Tunga träningspass kräver vila

Men tränar du längre, mer intensiva pass kan det få motsatt effekt om du inte sköter återhämtningen.
Tunga och långa pass som återkommer utan vilodagar kan få immunförsvaret att vackla. Om det upprepas och nästa pass kommer innan immunförsvaret hittat balansen igen så hamnar du i en spiral med en djupare och djupare nedsättning av ditt skydd. Då är det bara en tidsfråga innan en förkylning tar sig förbi barriärerna.
För vardagsmotionären är den risken låg – det gäller snarare elitidrottsmänniskor och långdistanslöpare som tränar högintensivt flera timmar om dagen.
För oss andra finns det inga skäl att förändra massa saker i träningen. Men var noga med  att fylla på med bra näring, tvätta händerna, sova ordentligt, stressa ner och dricka vatten. En bra riktlinje är att ha en till två vilodagar per vecka.
Vill du ha mer tips på hur du ska träna – som medlem?

“Det råder ingen tvekan”

När vi rör på oss ökar kroppens blodcirkulation, vilket ger en mer effektiv borttransport av olika slaggprodukter. Det är grunden för hur motion banar väg för ett friskare liv.
Då får kroppens olika delar mer näring och syre via blodet. Och när du blir lite flåsig så får lungorna hjälp med att göra sig av med bakterier. Det råder ingen tvekan om att regelbunden motion gör att vi håller oss friskare. Och det handlar inte bara om immunförsvaret. Din hjärna, ditt humör, din sömn, din kreativitet och mycket mer påverkas också positivt.

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
    Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här