Getty images. Ett par gåstavar kan öka din fettförbränning med 30-40 procent, enligt Shirin Djavidi.

Så förbränner du mer på dina promenader

Vill du höja din fettförbränning? Testa att öka din belastning.
– Ett par extra tyngder eller ett par gåstavar ökar ansträngningen avsevärt, säger Shirin Rågby Djavidi, tidigare träningsexpert på Wellobe.

Prova vår metod – och kom i form till sommaren

Finessen med vrist- och handledstyngder är att de är enkla att använda. Det enda du behöver göra är att surra fast dem och ge dig ut. Det blir betydligt tyngre att gå och där med ökar du effektivt din fettförbränning.
– Ett bra sätt att förena nytta med nöje är att ge sig ut med väninnan på promenad med tyngderna fastspända. Samtidigt som du umgås med din kompis, får du både bättre kondition och starkare ben, säger Shirin Rågby Djavidi.
kom i form till sommaren – med vår smidiga metod

Bli medlem från 179 kr/månad

Kan öka förbränningen med 30-40 procent

Du kan också ha på dig vristtyngderna under byxorna på jobbet – och därmed träna utan att någon vet om det, i ditt vanliga spring mellan skrivbordet och kopiatorn. Samma sak med handledstyngderna.
– Använder du dessutom redan gåstavar blir din stavgång supereffektiv med ett par extra handledstyngder. Studier visar att du kan öka din fettförbränning med så mycket som 30-40 procent vid stavgång då både överkropp och underkropp får jobba. En rask promenad med både tyngder och stavar tränar allt från vaderna, ben och rumpa till biceps, rygg och bålstabilitet. Testa dig fram och lägg dig på en nivå som passar just dig, säger Shirin Rågby Djavidi.
Vill du ha fler tips och råd från oss på Wellobe? Bli medlem >>HÄR<<

Öka belastningen successivt

Om du går en halvtimmes promenad varje dag, kan du börja med att ha på dig vikterna i tio minuter. Öka sedan successivt och glöm inte att stretcha, säger Shirin Rågby Djavidi.

Så gör du

Kika i din närmsta sportvarubutik. Tyngderna finns i regel mellan 1-5 kilo.
1. Börja lågt och öka tyngden efterhand.
2. Spänn fast tyngderna runt dina vrister eller handleder.
3. Ge dig ut på en promenad och håll ett lagom högt tempo. Brukar du gå en halvtimme ungefär kan en 20 minuter lång promenad med tyngder vara lagom att börja med.

Kom igång med din hälsoresa – redan idag

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg