Magnus Liam Karlsson/Getty images.

Många bäckar små...

Vi vet alla att vi bör röra på våra kroppar för att må bra.
Den kunskapen har funnits i decennier.
Det som däremot går oss förbi är hur enkelt det egentligen, skriver Leila Söderholm, motivationsexpert på Wellobe.

Få koll på din hälsa – med vår metod
Vi har genom åren trott att rörelse måste ske på ett visst sätt för att ge effekt. Vi har trott att vi måste svettas, bli röda i ansiktet och ha hög puls. Vi har fått höra att vi måste hålla på en viss tid och att det då först ger effekt. Och jobbar vi lågintensivt med promenader och dylikt så finns det rekommendationer om att det ska ske på fastande mage för att ge det utfall vi vill ha.

Varje minut räknas

Allt det här sammantaget gör att motionen kan kännas oöverstiglig. Men faktum är att forskningen visar någonting helt annat. Den visar att all rörelse som blir av är bra. Att allt vi gör räknas och har effekt. Varje minut vi rör oss minskar risken för det så kallade ”metabola syndromet” vilket är ett samlingsnamn för högt blodtryck, höga blodfetter och bukfetma. Varje minut vi rör oss minskar också risken för nästan alla kroniska sjukdomar.

JUST NU: 50% rabatt

Många bäckar små

En studie på Gymnastik- och Idrottshögskolan (GIH) visade att endast en minuts rörelse minskar risken för det metabola syndromet. Även om det innebär lågintensiv rörelse som att gå till köket för att hämta en kopp kaffe så har det effekt. Rör vi oss snabbare så minskar risken ännu mer. Ökar vi tiden till tio minuters rörelse så minskar risken ännu mer och skulle vi öka tempot så pulsen går upp, då minskar risken med nästan 60 procent.
Hur gör du då för att få in den där värdefulla rörelsen?
* Identifiera dina arenor
Fråga dig själv vad kan du göra när du väntar på kaffet, besöker toaletten, talar i telefon eller sitter på ett möte.
* Påminn dig själv om att ta pauser
Ställ timern i din mobil, använd en spellista där en viss låt påminner om rörelse. Be gärna dina kollegor om hjälp att sammankalla pausen.

Fler exempel

* Trapporna, ta alltid trapporna. Intala dig själv att hissen är trasig!

* Böj på knäna och nudda golvet några gånger, varje gång du tar en tankepaus.

* Bestäm dig för att varje kopp kaffe kostar fem armhävningar, benböj eller en kort promenad på en minut.

* Stå eller gå alltid omkring när du pratar i telefon.

* Lägg in en rörelserast en gång i timmen. Sträck på kroppen, rotera ryggraden, tryck ihop skulderbladen och pressa handflatorna mot låren.

* Gör det till en vana att gå ut och ta en promenad varje lunch.

* Om du nu måste sitta stilla lite längre – spänn rumpan eller pressa ihop knäna så hårt du kan i intervaller på tio sekunder.

Så, vad vinner du på det här?

Om du väljer att…
… alltid ta trapporna till vardags får du cirka 5 minuters trappor per dag. På ett år ger det 30 timmars trappträning!
… ta en promenad på tio minuter varje lunch så blir det 60 timmars promenad per år!
… väljer att lägga in rörelseraster en gång per timme så får du ihop 7 minuters rörelse på en arbetsdag. Och det i sin tur, ger 42 timmars extra rörelse på ett år.

Starta redan idag

Genom att göra såhär får du ihop den där värdefulla halvtimmen varje dag. Det tar ingen extra tid, det ger energi, det håller dig piggare, du har lättare att hålla koncentrationen och du blir mer kreativ.
Alla de här små förändringarna dagligen stora avtryck över en längre tid. Skillnaden finns i kärlen, i orken, i kreativiteten, på vågen och på motivationen.  Det är också dessa vanor som är lättare att hålla i över tid. Prova att skapa en ny vana redan nu – oavsett vad det är du gör så kommer det att ge effekt!
Bli medlem

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här