Colourbox

Effektivaste sättet att bränna fett

Promenad eller jogging, mat innan eller efter träning, hur ska men tänka? Här har vi samlat våra experters svar på vanliga frågor om fettförbränning.

Nå din drömvikt – med våra verktyg

Snabb och effektiv fettförbränning. Hur gör man?
I slutändan handlar det om att förbruka så mycket energi som möjligt. Hur man väljer att göra det spelar ingen roll. Vissa föredrar långa, långsamma promenader medan andra tränar korta, intensiva pass. Den som vill ha snabba resultat bör hitta en träningsform som passar en själv, eftersom man annars lätt kan tappa motivationen.

TIPS: Stillasittande i långa perioder har visat sig minska fettförbränningen. Försök därför röra dig minst en gång i timmen – det kan handla om korta rörelsepauser.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Hur bra är intervallträning för fettförbränning?
All träning är bra för fettförbränningen. Just fettförbrännande intervaller kan du dessutom applicera på nästan alla träningsformer, som exempelvis på crosstrainern, löpbandet, cykeln eller simningen.
TIPS: "Tabata" är en högintensiv intervallträning som oftast innehåller 8 repetitioner som du utför i 20 sek med 10 sekunders vila mellan varje repetition. Det sägs vara en av de bästa intervallträningsformerna för maximal fettförbränning.

Fettförbränning på cykel. Funkar det?
Ja, verkligen. Att cykla upp och ner för en backe kan exempelvis vara ett bra substitut om du tröttnat på den gamla vanliga cykelrundan.

Nå DIN målvikt

Crosstrainer eller löpband. Vilket är mest effektivt för min fettförbränning?
Både crosstrainer och löpband ger bra resultat. Välj det du tycker är roligast eller variera för att inte tröttna. Även här kan intervallträning vara en fördel för fettförbränningen, precis som högintensiv träning varvad med lågintensiva pass.

Blir fettförbränningen mer effektiv vid hög puls?
Ja, i det långa loppet blir fettförbränningen mer effektiv vid hög puls eftersom kroppen bränner mer kalorier. Däremot kan det vara bra att varva träningsformerna för att inte tröttna. Dessutom orkar du kanske träna ett längre pass med lite lägre puls. Alltså kan en lång promenad vara minst lika bra som ett kortare spinningpass.

Fettförbränning genom styrketräning. Vad ska man tänka på?
Styrketräning är bra fettförbrännande träning eftersom det gör att musklerna växer och därmed använder mer av kroppens energi. Det du ska tänka på är att variera övningarna så att hela kroppen tränas. Varför inte följa ett program med övningar?
Kolla om vår smarta mobilapp hjälpa dig

Fettförbränning och bygga muskler. Går det?
Absolut! Fettförbränning och muskelökning är en perfekt kombo. Även om man inte kan förvandla fett till muskler så går det att minska på fettet och samtidigt bygga muskler. Det gör du enklast genom att ha koll på vad du stoppar i dig samtidigt som du tränar.

Är yoga fettförbrännande?
Ja, yoga är också fettförbrännande eftersom det kan minska stressnivån i kroppen och därmed sätta fart på ämnesomsättningen. Stress kan omvänt få kroppen att lagra energi för vad den tror kommer bli en tuff period. Yoga kan vara bra för att lugna ner kroppen och få den att inse att det inte är någon fara.

TIPS: Bikramyoga i 40 graders värme, sägs också ha god effekt på fettförbränningen.

Fettförbränning utan cardio eller annan träning. Går det?
Kroppen bränner fett om du gör av med mer kalorier än du stoppar i dig. Du kan därmed börja räkna kalorier om du vill minska i fett och vänta med att träna.

Går det att punktträna för att bränna fett på mage, armar, lår eller rumpa?
Att göra sig av med kärlekshandtagen, bli smalare om låren eller få plattare mage genom punktförbränning är tyvärr omöjligt. Istället handlar det om att kombinera kondition- och styrketräning, vilket ökar fettförbränningen i det stora hela.

Blir fettförbränningen bättre på fastande mage?
En promenad eller träningsprogram innan frukost kan öka fettförbränningen. Men har du ätit orkar du mer. I långa loppet är det därför bättre att träna med mat i magen.

Fettförbränning hemma. Går det?
Självklart. Varför inte springa upp för trappan ett par gånger och varva det med ett par sit ups eller armhävningar? All form av fysisk aktiviter bränner fett.

Kost och träning. Vilket är viktigast för fettförbränningen?
De är båda lika viktiga i slutändan eftersom det handlar om att skapa en bra balans. Vi på Wellobe förespråkar en sund livsstil som kan hålla i längden, medan drastiska åtgärder med träning flera gånger om dagen eller dieter där man går hungrig absolut inte är någonting vi rekommenderar.

Kolla om vår metod hjälpa dig

Hur kan man påverka sin fettförbränning genom sin kost?
Äter du för lite och för sällan kan fettförbränningen sjunka. Därför är det viktigt att hålla ett jämnt energiintag. I det långa loppet visar dessutom studier att de som svälter sig för att sedan träna har en tendens att överäta efter passet. Se därför till att äta regelbundet och lägg gärna till protein efter dina träningspass.

TIPS: Mellanmål som frukt, kvarg eller några nötter hjälper dig hålla en jämn fettförbränning.

Äta innan eller efter träningen för maximal fettförbränning?
För att orka hela ditt pass och kunna ta ut dig maximalt är det bra om du äter lite innan. Gärna i god tid innan så att du inte får håll. Tränar du styrketräning är det dessutom bra att fylla på med ny energi efteråt för att upprätthålla fettförbränningen.

TIPS: Vi rekommenderar vanlig mat framför kosttillskott.

Fettförbrännande frukost. Några tips?
Protein mättar bra och är bra för muskeluppbyggnaden, därmed är ägg en utmärkt frukost. För som sagt, ju mer muskler, ju högre fettförbränning. Vidare sägs kryddor som kanel eller kardemumma strött över keso eller kvarg öka fettförbränningen.

TIPS: Ät gärna kolhydrater för att orka mer innan din träning.

Låt oss hjälpa dig nå DIN målvikt

Fettförbränning när man sover. Funkar det?
Ja, kroppen kan förbränna fett även fast du sover. Därför är det så viktigt att lyssna på kroppens naturliga rytm. Med rätt mat, motion och sömn mår kroppen bra och hormonerna kan då sköta sitt jobb. Nattetid är kroppens tid att återhämta sig och vissa studier visar att kroppen då använder fett som främsta energikälla, för att under dagen istället leva på kolhydrater.

Påverkas min fettförbränning av alkohol?
Ja, alkohol kan försämra din fettförbränning. Även dagen efter om det vill sig riktigt illa. Anledningen är att kroppen prioriterar förbränningen av alkohol framför förbränningen av fett.

Kom igång med DIN viktnedgång

Ytterligare 5 tips för din fettförbränning

* Hitta en träningsform som passar dig MEN lägg gärna till minst ett styrkepass i veckan då större muskler drar mer energi och därmed ökar din fettförbränning.
* Träna inte på fastande mage. Träning innan frukost må öka fettförbränningen något men i slutändan kan detta ändå ha en negativ effekt eftersom du inte orkar lika mycket som om du hade ätit. Träna med mat i magen har sina fördelar.
* Skippa punktförbränning. Satsa istället på kondition- och styrketräning. Kombinationen ökar fettförbränningen.
* Om du vill förbränna fett och gå ner i vikt bör du göra dig av med mer energi än du stoppar i dig. Enklast är med hjälp av kaloriräkning.
* Prioritera sömn. Under natten återhämtar kroppen sig och det sägs att den då använder fett som främsta energikälla. Att få minst 7 timmars sömn per natt är att föredra.
Kickstarta DIN viktresa

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här