Fredrik Andersson/Slims media/Colourbox

Mårten Nyléns bästa tips om du sitter still på jobbet

Somliga åker buss eller bil till jobbet och spenderar hela dagen sittandes vid ett skrivbord, för att slutligen sjunka ner i TV-soffan framåt kvällen. För de blir det särskilt viktigt att komma ihåg att röra på sig regelbundet. Här är hälsocoachens bästa tips.

Forskare vid universitetet i Sydney har upptäckt att en allt mer stillasittande livsstil skadar hälsan på ett sätt som inte ens kan kompenseras av hård träning, enligt Svd.se. Enbart att resa sig från sin stol då och då kan dock göra en enorm skillnad. Här tre smarta vardagsövningar från hälsocoachen Mårten Nylén, som du kan göra direkt på kontoret.

1. ”Ställ ett alarm så att du kommer ihåg att ta ett par pauser från sittandet varje dag. Jag lovar att det kommer att få dig att jobba mer effektivt. Oftast är man ändå inte lika effektiv åtta timmar i sträck.”

2. ”Passa på att försöka komma ut en sväng på lunchen. Det ger dig frisk luft samtidigt som det får dig att arbeta mer effektivt framåt eftermiddagen. Inget snack om saken.”

3. ”Ta hjälp av ett gummiband och fäst det kring exempelvis ett dörrhandtag. Fixera därefter axeln och armbågen längsmed sidan av kroppen, så att armen är böjd i 90 graders vinkel. Rotera sedan underarmen från sida till sida. Då stärker du upp muskeln på baksidan av axeln, vilket är superbra för att få en bra hållning.”

Vill du ha fler motionstips? Bli medlem i Wellobe

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här