Getty Images. Gå gärna ut och spring – men var extra noggrann.

Träna utomhus? Det här ska du tänka på

För de flesta finns det ingen anledning att ställa in löpturen eller promenaden. Sköter du din hygien och undviker stora grupper är risken för smitta mindre än vid inomhusträning, enligt professor David Nieman.

Få mer hjälp med din hälsa >>HÄR<<

Spridningen av det nya coronaviruset fortsätter och i Sverige finns det på flera håll en konstaterad samhällsspridning, enligt Folkhälsomyndigheten.
Men betyder det att du inte kan gå ut på min löprunda eller promenad? Inte nödvändigtvis.

“Mindre smittrisk utomhus”

Runners World har pratat med David Nieman, hälsoprofessor vid Appalachian State University, som menar att uteträning kan vara det bästa alternativet just nu.
– Ja, smittorisken är mindre utomhus än inomhus på ett gym där många människor rör vid saker som du också kommer röra. Sen är det många som oroar sig för att bli sjuka när de anstränger sig i kallt väder, men det stämmer inte, temperaturen har ingenting med det att göra. Ett bra skäl till att faktiskt få träningen gjord är att en halvtimmes till timmes måttlig aktivitet per dag kan hjälpa ditt immunförsvar att hålla olika typer av virus i schack, säger Nieman.
Men det finns också saker att tänka på. Även om risken att smittas är minimal när du springer eller promenerar utomhus tillsammans med andra, skadar det inte att hålla avstånd.
– Sprid ut er och undvik fysisk kontakt med varandra. Och tvätta händerna ordentligt när du kommer hem.
Nå dina hälsomål – med vår metod

JUST NU: En månad på köpet!

“Använd armbågen i stället för handen”

Ett annat knep du kan ta till är att i största möjliga mån låta bli att trycka på trafikljusens knappar. Om du absolut måste – se till att inte ta dig i ansiktet innan du hunnit hem och tvättat händerna.
– Eller så använder du armbågen. Rent teoretiskt kan det bli problem om någon som precis varit där före dig hostat i sin hand och sedan tryckt på knappen.
Det kan också vara en idé att spara de allra hårdaste träningspassen tills vi vet mer. David Nieman förklarar:
– De närmaste timmarna efteråt kommer din kropps försvarssystem vara mindre effektivt än normalt. Men det gäller bara långa och väldigt intensiva löppass.

Professor David Niemans tips – för att träna säkert
1. Träna utomhus. Risken att bli smittad är större på gym där det är mycket folk på liten yta.
2. Träna gärna själv om möjligt. Är ni fler, se till att hålla avstånd och undvika fysisk kontakt.
3. Undvik att röra offentliga föremål med bara handen.
4. Tvätta händerna när du kommer hem.
5. Spara de allra tuffaste och längsta passen till senare.
Källa: Runners World

Fakta: Då ska du INTE ge dig ut
– Om du är över 70 år, har en underliggande sjukdom eller tillhör någon annan riskgrupp. Läs mer på Folkhälsomyndigheten.
– Om du är sjuk. Även om du har milda symtom gör du bäst i att hålla dig hemma.
– Om du varit i kontakt med någon annan som är sjuk.

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här