Privat. Maria Ahlsen och Jessica Norrbom är forskare inom kost och träning.

10 myter om träning

Att bara träna fem minuter om dagen är i princip slöseri, konditionsträning är det enda rätta om du vill gå ner i vikt och för att bygga muskler måste man äta kosttillskott – eller?
Här slår Jessica Norrbom och Maria Ahlsén, forskare inom kost och träning, hål på 10 vanliga träningsmyter.

Vilka är egentligen vi på Wellobe? Läs mer om oss och vår metod här
1. Att värma upp är onödigt, det är lika bra att köra stenhårt direkt – FALSKT

Precis som du måste handla innan du kan laga mat så måste du förbereda kroppen innan du börjar träna. Annars finns det risk för skador. Lägg därför gärna fem till tio minuter på att värma upp kroppen. Det kan du göra genom att jogga lätt, utföra ett par övningar på gymmet utan vikter eller använda kroppen som redskap.

2. Att träna innan frukost är bäst om man vill gå ner i vikt – FALSKT

När du tränar innan frukost kan fettförbränningen bli något högre, men i slutändan kan detta ändå ha en negativ effekt på din viktnedgång eftersom det är svårt att träna effektivt om energinivån är låg. Har du ätit och därmed tillfört kolhydrater, orkar du däremot träna med en högre intensitet och kan därmed bränna mer kalorier totalt. I långa loppet är det därför bättre att träna med mat i magen.

3. Att bara träna fem minuter om dagen ger ingenting – FALSKT

Alla är vi stressade och kan ha svårt att hinna med det vi vill under en dag. Att göra övningar hemma i fem minuter är därmed ett utmärkt sätt att ändå få röra på kroppen. Att ta en paus och utmana musklerna, om det så endast är i fem minuter, kan ge effekt. För tänk efter, vad tror du händer om du gör burpees i fem minuter dagligen?

4. Om jag tränar flera pass i veckan gör det inget om jag sitter still på jobbet – FALSKT

En allmän rekommendation när det gäller fysisk aktivitet är att man ska röra sig minst 30 minuter per dag (eller 150 minuter per vecka). Men det kan även motsvara (eller bytas ut mot) 75 minuter högintensiv träning. I båda fallen är det viktigt att man också rör på sig i vardagen och minskar sitt stillasittande.

5. Att stretcha minskar träningsvärken – FALSKT

Visst, att stretcha gör dig mindre stel men påverkar inte träningsvärken. För att undvika besvär efter ett träningspass är snarare uppvärmningen den viktigaste. Överraska därför aldrig kroppen utan att väcka den först.

Vill du ha mer tips på hur du ska gå ner i vikt? Starta här

6. Punktförbränning är det enda rätta – FALSKT

Att göra sig av med kärlekshandtagen eller bli smalare om låren genom punktförbränning är tyvärr omöjligt. Istället handlar det om att kombinera kondition- och styrketräning, vilket ökar fettförbränningen i det stora hela.

7. För att bygga muskler måste man äta kosttillskott – FALSKT

Absolut inte! För motionärer är riktig, ren och varierad mat både hundra gånger bättre och betydligt billigare än kosttillskott. Så gör hellre smarta matval och se till att få i dig tillräckliga stora mängder kolhydrater och proteiner.

8. Konditionsträning är det bästa om jag vill gå ner i vikt – FALSKT

Konditionsträning är förstås effektivt, men styrketräning spelar också stor roll om du vill minska i omfång. När du utmanar dina muskler går din kropp nämligen på helvarv och behöver massa energi för att klara av styrkelyften. Dessutom kräver musklerna energi även i viloläge, vilket betyder att styrketräning kan vara minst lika effektivt som konditionsträning. Det allra bästa, om du vill gå ner i vikt, är att se över din kost.

9. När man styrketränar omvandlar man allt sitt fett till muskler – FALSKT

Sorry. Tyvärr går det inte omvandla fettet till muskler, däremot kan du tappa i fettmassa och både få starkare muskler och större muskelmassa.

10. Så länge jag tränar kan jag äta vad som helst – FALSKT

Nej. Träning och vardagsmotion är aldrig någonting dåligt, MEN att tro att du kan stoppa i dig vad och hur mycket som helst bara för att du tränar är helt fel. Det hela handlar snarare om enkel matematik: Gör dig av med den energi du stoppar i dig för att hålla din vikt. Det enklaste sättet är genom kaloriräkning.

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här