Colourbox

Kroppsvikt, fria vikter eller styrkemaskiner?

Vilken typ av styrketräning är bäst? Att använda sin kroppsvikt eller köra med fria vikter och maskiner? Här reder Shirin Djavidi, PT på Wellobe, ut rätt och fel.

Vilken typ av styrketräning som är bäst för just dig beror lite på vad du vill ha för resultat. Men om du vill ha en funktionell kropp som ska hålla länge och klara vardagens alla rörelser, så rekommenderar Shirin Djavidi både den egna kroppsvikten och fria vikter som motstånd.
– Sedan kan det vara bra att emellanåt köra med maskiner eftersom du då kan lägga på betydligt större vikt. Allra bäst är så klart alltid en mix, men om du ska välja någonting framför något annat, föreslår egen kroppsvikt och fria vikter eftersom de rörelserna blir mer dynamiska i sitt utförande, säger hon.
Vill du ha fler tips och råd för att gå ner i vikt? Kolla här

”Tänj på gränserna, det är då det händer”

Så vad är det egentligen för skillnad på att köra fler repetitioner med lättare vikter och att tvärtom köra färre repetitioner med tyngre vikter?
– Överlag brukar man säga att fler repetitioner med lättare vikter ger mer uthållighet och senigare muskler, medan det omvända läget ger starkare men inte fullt så uthålliga muskler.
Vid vanlig "underhållsträning" rekommenderar jag därmed det första alternativet. Vill du däremot gå upp i vikt och bli större och starkare, rekommenderar jag det andra alternativet. Det brukar däremot inte bli fler än åtta stycken om det är så att du väljer riktigt tunga vikter, så våga utmana dig själv. Det bästa är att blanda båda stilarna, säger Shirin Djavidi.
Och vilken är den bästa kombinationen om jag vill gå ner i vikt?
– Kondition och styrketräning, om vartannat. Det är och har alltid varit den bästa kombon. Ju mer du varierar desto bättre så testa gärna olika träningsformer. Även dem som du tror att du inte gillar. Man vet aldrig. Tänj på gränserna, det är då det händer grejer.
Få snabb hjälp att gå ner dina överskottskilon >> HÄR <<

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg