Colourbox

Yoga bort julstressen!

Under december är frestelserna många. Här tipsar Wellobes PT Shirin Djavidi om hur man undviker att gå upp i vikt under julen.
– Sänk ribban istället och satsa på lugnare motionsformer, säger hon.

Julklappsinköp i trängsel, pepparkaksbak och storstädning av hemmet innan släkten kommer på besök. Förberedelserna inför julen är många och kräver sin tid, något som de flesta av oss måste karva ut ur den redan fullspäckade vardagen. Inte konstigt att stressnivån skjuter i höjden!

Fyll på med må-bra-saker

– Man kan se kroppen som ett laddningsbart batteri. När du stressar, sover dåligt och har för mycket i huvudet laddar batteriet ur. Det enda sättet att ladda det, är genom återhämtning. Så känner du dig stressad, fyll på med må-bra-saker, oavsett om det är att ligga på soffan och läsa en bok, umgås med vänner eller ta en skogspromenad, säger Shirin Djavidi.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Träna lugnare i jul

– Sänk ribban på träningen under december och satsa mer på lugnare motionsformer än stenhårda pass. Du kommer inte att gå upp tio kilo bara för att du tränar lite lugnare en period. Tvärtom kan tuff träning göra mer skada än nytta för en superstressad kropp, och kan i värsta fall hindra kroppen från att fungera optimalt och då kan din viktnedgång stagnera.

Djupa andetag lugnar nerverna

Yoga är en alldeles utmärkt aktivitet när du är som mest stressad, eftersom den hjälper dig att andas på ett mer effektivt sätt som lugnar kroppen.
– När man stressar är det vanligt att andas snabbt och uppe i bröstet. Signalen man skickar till hjärnan då är att man känner sig jagad och att det är körigt. Det räcker med ett djupt andetag för att kroppen ska ställa om sig och säga till nervsystemet att “nu känns det lugnt och skönt”, säger Shirin Djavidi och bjuder dig på ett 15 minuters yogapass med lugnande övningar. Det enda du behöver är ett mjukt underlag, som en matta. Tänk på att hela tiden andas in och ut genom näsan.

15 minuters lugnande yoga 1. Apa Japa

Lägg dig på rygg och lägg ena handen på magen så att du känner dina andetag. Ta ett djupt andetag genom näsan, ända ner i magen så att hela buken lyfter sig. Andas ut genom näsan. Gör detta i fem minuter.

2. Delfinen

Ställ dig på alla fyra med knäna i marken, sätt sedan i tårna och underarmarna. Huvudet ska peka nedåt medan rumpan pekar upp mot taket – du ska alltså se ut som ett upp- och nervänt V. Varva mellan att stå på alla fyra och gå upp i delfinen i fyra minuter för att lugna hjärnan och nervsystemet, men också för att hjälpa matsmältningen och lindra huvudvärk och trötthet.

3. Barnets position

Sitt ner på knä och fäll överkroppen över låren så att pannan nuddar marken. Håll armarna utmed sidan eller under pannan. Ligg där i sex minuter. Den här övningen, mest känd som “barnets position” sänker stressnivån och minskar tröttheten i kroppen.
Vill du ha fler tips och råd på hur du går ner i vikt? Kolla här

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här