Getty Images/Marcus Järvinen. Frukt och annan näringsrik kost kan främja din återhämtning, enligt Mårten Nylén.

Så ska du äta och träna vid sjukdom

Coronaviruset fortsätter att härja fritt.
Känner du dig sjuk är det ännu viktigare att tänka på hur du äter.
Mårten Nylén, träningsexpert på Wellobe, ger sina bästa tips.

Få fler tips och hälsoråd >>HÄR<<

Hosta, halsont och feber. Oavsett vilka sjukdomssymtom du lider av kommer du förmodligen inte vara lika aktiv som vanligt – men det betyder inte att du ska äta mindre. Tvärtom.
– Många sänker sina energiintag för mycket när de blir sjuka, då de tänker att det inte gör av med lika mycket energi. Och visst stämmer det, men är du sjuk handlar det tvärtom att sköta kosten extra bra eftersom du då behöver näring för att återhämta dig, säger Mårten Nylén.

Bli medlem från 179 kr/månad

Viktigt att dricka vatten

– Sänker du ditt energiintag för mycket riskerar du att dra ut på sjukdomsförloppet. För en snabbare återhämtning behöver du – ihop med sömn och vila – få i dig näringsrik mat, extra grönsaker och frukt och mycket vatten, fortsätter Mårten Nylén.
Nå dina hälsomål – med vår metod

Så kan du motionera

Träningen då? Att ett löppass inte är en bra idé känner de flesta till. Du bör vara väldigt försiktig – eller inte motionera alls.
– Oftast funkar promenader så länge det känns ok och pulsen inte blir för hög. Vid feber och halsont skulle jag dock rekommendera vila. Kroppen får nämligen försämrad återhämtning vid sjukdom och då gäller det att anpassa motionen efter kroppen

Fakta: Sjukdom och träning
– Vid feber eller halsont ska du undvika träning och motion helt, framför allt i början av sjukomsperioden.
– Har du varken feber eller halsont kan du motionera lågintensivt, exempelvis i form av promenader.
– Vid enbart snuva kan du sakta börja med träningen igen. Men undvik att höja pulsen så mycket att du blir andfådd. Lugna promenader och lätt styrketräning är en bra start.
Källa: Wellobe

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg