Att träna är bra på alla vis, men hur ska man träna om man vill gå ner i vikt? Leila Söderholm (till höger) förklarar.

Hur träna sig ner i vikt?

Kan man gå ner i vikt genom att träna men fortsätta äta som vanligt?
Alltså, träning eller kost: Vilket är det bästa sättet att tappa vikt?
Wellobes motivationsexpert Leila Söderholm reder ut frågan.

KOLLA: Kan du gå ner i vikt med våra verktyg?

Låt oss gå rakt på sak: Kan man gå ner i vikt genom att träna men fortsätta äta ungefär som förut? Nja, jämför man träning med kost när det gäller att gå ner i vikt så vinner faktiskt kosten. Du är alltså helt enkelt svårt att gå ner i vikt om man inte också lägger om kosten. Men, varför bombas vi då dagligen av en ström av information om hur bra träning är, inte minst för viktnedgång?

Jo, för att sanningen är att det som verkligen fungerar på sikt är en kombination. Speciellt när man vill gå ner i vikt på lång sikt.

Investera i din hälsa!

7 faktorer: Så kan du träna dig ner i vikt

1. Träna för att tappa fett – inte muskler

Om du använder dig av enbart kostomläggning för att gå ner i vikt kommer du att tappa värdefull muskelmassa också. I en viktnedgång så tappar du nämligen både fett, vätska och muskelmassa. Och en minskad muskelmassa påverkar i sin tur energiförbrukningen, alltså hur många kalorier din kropp förbränner. Med styrketräning behåller du däremot dina muskler och också din förbränning.

2. Träna för att skapa motivation

När du tränar får du motivation att äta bättre, för du vill ju inte förstöra prestationen med dåliga matval. Det är också lättare att stanna upp och inte äta reflexmässigt. Du frågar dig själv ”är det värt att äta den där bullen nu när jag har slitit så hårt”! Så träning ur den synvinkeln, är väldigt bra om du vill gå ner i vikt.

3. Att träna ger en bättre förbränning

Bra kondition ökar din kropps förmåga att använda fett som bränsle, vilket är bra om du vill gå ner i vikt eftersom du får fler kraftverk som använder fett som bränsle. Så att varje vecka få upp pulsen är viktigt för att hjälpa kroppen:
Promenader, cykling, löpning, dans, simning oavsett vad du väljer så länge pulsen går upp och du blir andfådd så är det lyckat.

Så tränar du och äter bäst för att gå ner i vikt

4. Att träna påverkar dina hormoner

Träning och rörelse hjälper kroppen att balansera hormonerna, bland annat de som påverkar hunger och mättnad (ghrelin och leptin). Motion ökar nämligen mängden av aptitdämpande hormoner, visar nya studier i ämnet.

5. Att träna gör dig gladare

Träning ger dig signalsubstanser som påverkar glädjen, nöjdheten och motivationen. Motion är avstressande och påverkar din förmåga att hantera stress och känna dig lugn. Vilket i sin tur gör det lättare för att tappa vikt.

6. Att träna jämnar ut blodsockret

Muskelmassan hjälper kroppen att ta upp det vi äter och påverkar blodsockret. Träning ger dig därmed ett jämnare blodsocker i upp till 48 timmar efter passet. Det påverkar hur din kropp hanterar det du äter.

7. Att träna ger olika effekt från person till person

Människor svarar dessvärre olika på träning, men överlag är det sällan bra att försöka förändra allting i livet samtidigt. Att börja tokträna och samtidigt börja med en stenhård diet är inte att rekommendera. För att gå ner i vikt behöver du visserligen ligga på ett kaloriunderskott, men genom att välja rätt mat och börja med lagom mycket träning på din nivå, kommer du att klara det galant.

Få mer tips och råd på hur du ska träna och äta dig ner i vikt

Andra faktorer påverkar också

  • Att sova är minst lika viktigt som att träna och äta bra om du vill gå ner i vikt. Men att sömnbrist kan bidra till ett större sug efter ohälsosam mat och att du går långsammare ned i vikt, är det få som vet. Värna därför om de timmar du behöver och varva ned innan det är dags att sova.
  • Stress påverkar också, eftersom den påverkar förmågan att känna mättnad och också triggar hunger. Stresshormonerna gör kroppen inställd på att lagra fett, inte att förbränna. Hög stress gör dig mer hungrig och inte lyhörd för mättnadssignaler.

Det här får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Läs även

Träning och gå ner i vikt – går det?

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här