Getty Images

Går det att träna sig ner i vikt?

Träning eller kost: Vilket är det bästa sättet att tappa vikt?
Trots att det finns tusentals artiklar i ämnet är det lätt att bli förvirrad.
Wellobes motivationsexpert Leila Söderholm ger dig svaren.

Få fler tips på hur du ska äta och träna – som medlem

JUST NU: 50% rabatt

Låt oss gå rakt på sak och svara på frågan: Är träning det bästa sättet att gå ner i vikt? Om vi jämför träning med att förändra kosten så vinner faktiskt kosten överlägset. Varför marineras vi då dagligen av en strid ström av information om hur enormt bra fysisk aktivitet är för allt och inte minst viktnedgång?

Jo, för att sanningen är att det som verkligen fungerar på längre sikt är en kombination av de båda. Speciellt när det gäller att långsiktigt behålla viktnedgången och din nya livsstil så behöver de kombineras.

JUST NU: 50% rabatt

7 faktorer: Så hjälper träning dig ner i vikt

Tappa fett – inte muskler

Om du använder dig av enbart en kostomläggning för att tappa vikt så kommer du att tappa värdefull muskelmassa. I en viktnedgång så tappar du fett, vätska och muskelmassa. Minskad muskelmassa påverkar energiförbrukningen, alltså hur många kalorier din kropp förbränner under dygnet. Med styrketräning lätt eller hård så behåller du dina muskler och också den högre förbränningen.

Träning skapar motivation

När du tränar så ger det dig mer motivation att äta bättre. Du vill inte förstöra prestationen med dåliga matval. Det är lättare att stanna upp och inte äta reflexmässigt. Du frågar dig själv ”är det värt att äta den där bullen nu när jag har slitit så hårt”!

Bra flås ger bättre förbränning

Bra kondition ökar din kropps förmåga att använda fett som bränsle. Du får fler kraftverk som använder fett som bränsle. Så att varje vecka få upp pulsen är viktigt för att hjälpa kroppen:
Promenader, cykling, löpning, dans, simning oavsett vad du väljer så länge pulsen går upp och du blir andfådd så är det lyckat.

Fysisk aktivitet påverkar hormoner

Träning och rörelse hjälper kroppen att balansera hormonsystemen bland annat de som påverkar hunger och mättnad. Motion ökar mängden av aptitdämpande hormoner det visar nya studier i ämnet.

Träning gör dig nöjd

Träning ger dig signalsubstanser som påverkar glädjen, nöjdheten och motivationen. Motion är avstressande och påverkar din förmåga att hantera stress och känna dig lugn. Vilket i sin tur gör det lättare för att tappa vikt.

Jämnare blodsocker

Muskelmassan hjälper kroppen att ta upp det vi äter och påverkar blodsockret. Träning ger dig ett jämnare blodsocker i upp till 48 timmar efter passet. Det påverkar hur din kropp hanterar det du äter.

Träningens påverkan skiljer från person till person

Människor svarar olika på träning, effekten av träningen varierar alltså från person till person. Det är sällan en bra idé att förändra allt i livet samtidigt. Så att börja tok träna och samtidigt gå på en stenhård diet är inte att rekommendera. Genom enkel rörelse och träning på din nivå som känns hanterbart så ökar du energiförbrukning. För att gå ner i fettvikt behöver du ligga på ett kaloriunderskott genom att välja rätt mat och framför allt rätt mängd, då kommer kroppen att ta av dina fettreserver.

Starta din hälsoresa idag – bli medlem här

Andra faktorer som påverkar dina resultat

Att sova är viktigt, det vet du säkert. Men att sömnbrist kan bidra till att du får ett större sug efter ohälsosam mat och att du går långsammare ned i vikt, är det få som har förstått. Värna om att få de timmar du behöver och varva ned innan det är dags att sova.

Stress påverkar förmågan att känna mättnad och kan också trigga hungern. Stresshormonerna gör kroppen inställd på att lagra fett, inte att förbränna. Hög stress gör dig mer hungrig och inte lyhörd för mättnadssignaler.

Svårt med motivationen?

Är det svårt att få till rörelse och träning? Kanske på grund av skador, övervikt eller att det inte går att motivera dig överhuvudtaget. Börja då med kosten, den kommer att hjälpa dig och när resultaten kommer så kanske motivationen kommer med dem. Var noga med att sälja in vinsten till dig själv. Vad är din personliga vinst med livsstilsförändringen, hur kommer ditt liv att påverkas och vad längtar du efter som gör att du vill förändra?

Det här får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här