Getty images/Magnus Liam Karlsson

Kom i form på 4 veckor – med Wellobe

Vill du gå ner ett par kilo, bli starkare eller helt enkelt bara piggare?
Investera 4 veckor i din hälsa.
Ta hjälp av vårt kost- och träningsschema – framtaget av experter.

TIPS! Som medlem i Wellobe* kan du logga all mat och motion för att se hur många kalorier du har ätit och gjort av med.

Bli medlem

Det här schemat är framtaget i samråd med Wellobes experter, som för varje vecka har satt upp ett antal uppgifter inom områdena: Motivation, Mat och Motion. Du väljer själv när du vill börja, hur dedikerad du vill vara och utgår helt ifrån din egen förmåga. För ett hälsosammare liv rekommenderar vi dock att du ser det här som en kickstart och behåller dina nya vanor även framöver.

JUST NU: En månad på köpet!

Vecka 1

MÅNDAG
* Motivation
Din första uppgift blir att formulera ett mål. Vad vill du ha uppnått när de här veckorna är över? Är det att gå ner i vikt men du inte formulerar hur mycket och tills när blir det svårt att utvärdera, därför bör det vara både mätbart och konkret. Ska du till exempel använda dig av delmål och i så fall vilka?  Tydliggör både delmål och slutmål så blir de lättare att utvärdera.

* Mat

För att snabbt få koll rekommenderar vi att du skriver upp allt du äter och dricker redan nu. Både klockslag, livsmedel och mängd – och gärna direkt i mobilen så att det inte glöms bort. Ta hjälp av Wellobes mobilapp så räknas din totala kalorimängd ut åt dig.

* Motion
Gå till träningsprogrammet >>HÄR<< och gör övningarna för vecka 1.

TISDAG
* Motion
Folkhälsoinstitutet rekommenderar minst 30 minuters rörelse för vuxna per dag. Då är vardagsmotion en jättebra grej, så dagens uppgift blir att gå eller cykla fram och tillbaka till jobbet.
ONSDAG
* Mat
Titta på din matdagbok och se om det är någonting du behöver ändra på. Gör sedan en plan för följande vecka med en frukost, en lunch och en middag per dag. Går det för lång tid mellan någon måltid bör du även lägga in mellanmål. Ta gärna hjälp av våra tips >>HÄR<<.

* Motion
Gå till träningsprogrammet >>HÄR<< och gör övningarna för vecka 1.
TORSDAG
* Motion
Hitta en trappa och spring upp och nerför några gånger så att du får upp ditt flås. Kombinera gärna med en extra promenad i rask takt.
FREDAG
* Mat
Utgå ifrån din måltidsplan och köp under helgen hem det du behöver inför kommande vecka. Att ligga steget före är guld värt när vardagen är tillbaka.

* Motion
Gå till träningsprogrammet >>HÄR<< och gör övningarna för vecka 1.
LÖRDAG & SÖNDAG
* Motivation
Utvärdera! Vad har varit lättast/svårast? Är du fortfarande nöjd med det mål du har formulerat? Skriv ner och analysera tre framsteg och tre svårigheter.

* Motion
Ta en rask promenad på 30 minuter. Gärna tillsammans med en god vän eller ljudbok som sällskap – en perfekt helgaktivitet!

Gå vidare till
>>Vecka 2

Det här får du som medlem

* En individuell kostplan
* En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
* En bank med tusentals kaloriberäknade recept
* Träningsprogram och filmer
* Dina framsteg i grafer och tabeller
* Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
* Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

Bli medlem >>HÄR<<

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här