Getty Images. Ta på dig en ryggsäck för att öka belastningen – läs alla våra sju tips.

Så kan du öka förbränningen på promenaden

Promenerar du regelbundet gör du redan mycket för din hälsa. Men det går att få ut ännu mer av dina rundor – med väldigt enkla medel. Här är sju tips på hur du kan öka förbränningen.

Få mer tips och råd >>HÄR<<

Bär vikter

Du blir tyngre och kroppen får därmed anstränga sig mer. I dag finns det viktvästar och andra typer av vikter att sätta runt fotleden eller handleden, men har du inte det går det lika bra att fylla en ryggsäck med vad som helst och dra på dig. Öka tyngden allt eftersom.

Gå i intervaller

Du behöver inte springa det snabbaste du kan, bara att växelvis öka intensiteten under promenaden ger effekt. Bestäm dig för att jogga mellan var tredje lyktstolpe, eller spring när du kommer till en nedförsbacke. Du bestämmer själv – men se till att du blir så andfådd att du får svårt att prata normalt för bästa resultat.

Bli medlem från 179 kr/månad

Ge dig ut i skogen

Med det menar vi inte på en vanlig asfaltsväg eller grusväg – utan att du går ut i terrängen. Då aktiverar du fler stora muskelgrupper än på platt underlag, dessutom får du jobba med din balans, stabilitet och koordinationsförmåga.
Få fler tips om träning – som medlem

Använd stegräknare

Det här knepet kommer inte öka din förbränning automatiskt. Det kan däremot höja din motivation och öka chansen att du faktiskt ger dig ut. Sätt ett dagsmål på hur många steg du vill ta – då kan du trigga dig själv att ta den där promenaden om du ligger efter.

Lägg extra kraft i uppförsbackar

Deppa inte ihop när det ser brant ut – se det som en möjlighet i stället. Du kommer få högre flås, och lutningen ser till att du kommer åt rumpan extra bra.

Testa stavar

Det här är absolut inget svaghetstecken, snarare ett verktyg som kan göra din promenad mer effektiv. Förutom att öka förbränningen aktiverar du också överkroppen varje gång du slår stavarna i marken.
Få fler tips på hur du behåller dina goda vanor

Börja jogga

Kommer du till ett läge där det inte känns tillräckligt utmanande eller du inte får upp pulsen av att gå? Då kan det vara läge att börja jogga i stället. Du kan börja med att göra det i korta intervaller för att komma in i det och successivt öka längden.
Källa: Topphälsa

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg