Andreas Bardell

Charlotte Kalla: ”Så kommer du i form i skidpåret”

Varje år upptäcker allt fler tjusningen med längdskidåkning.
Oavsett kön, ålder, nationalitet eller tidigare motionsvana.
Här ger skiddrottningen Charlotte Kalla sina tips på hur du kommer igång.
– Först gäller det att sätta upp ett tydligt mål, säger hon.

När de 15 800 platserna till 2016 års Vasalopp släpptes sålde de slut på 83 sekunder. Året därpå anmälde sig totalt 66 582 skidåkare från över 63 olika nationer till något av loppen under vinterveckan, vilket för fjärde året i rad var det totala antalet platser*. Att allt fler börjar intressera sig för längdskidåkning är enligt elitskidåkaren Charlotte Kalla, heller inte konstigt:
– Folk idag är både mer stressade och mer stillasittande, vilket ökar vikten av vardagsträning. Då är längdskidåkning en ultimat motionsform då du både får komma ut i naturen och använda alla dina sinnen, samtidigt som du rör på dig, säger hon.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Ett ”helkroppsarbete”

Ytterligare en fördel med längdskidåkning är att du involverar alla muskelgrupper. Det i sin tur ökar belastningen på hjärtat, vilket betyder att du effektivt även förbättrar konditionen.
– Eftersom du dessutom måste jobba med både över- och underkropp så är skidåkningen verkligen ett ”helkroppsarbete”. Samtidigt är den betydligt skonsammare mot dina leder än till exempel löpning, då du ju glider fram på dina skidor och därför inte får samma stötar.

Behöver du gå ner i vikt?
Låt oss hjälpa dig nå din målvikt

Undvik förhandlingar med dig själv

Så vad krävs egentligen, kan vem som helst börja åka längdskidor? Frågar man Charlotte Kalla är svaret förstås klart och tydligt ”ja”. Men först gäller det att fråga sig vad man vill.
– Det kanske låter pretentiöst. Men att ha ett tydligt mål är bra de gånger det känns motigt, för då slipper du många förhandlingar med dig själv.

”Gör det inte mer komplicerat än det behöver vara”

Nästa steg är att införskaffa rätt utrustning. Och då är det lika viktigt att den är anpassad efter just din vikt, längd och åkförmåga som att själva vallningen fungerar – det vill säga den metod som krävs för att du både ska få precis rätt glid och fäste. Som hjälp har Charlotte, precis som alla elitskidåkare, ett helt eget vallateam.
– Har du vare sig den kunskapen, tiden eller tålamodet att sätta dig in i det är det bättre att köpa ett par vallningsfria skidor och fokusera på att komma ut i spåret och få in rörelsen istället. Man ska inte göra det mer komplicerat än vad det behöver vara.
Få fler tips och råd kring din träning – som medlem

Börja med att bygga upp en grundkondition

Det är också viktigt att vara realistisk så att du lägger dig på en genomförbar nivå utifrån just dina förutsättningar. Är du till exempel helt otränad är det bra att mjukstarta med lite konditionsträning. Hela 97 procent av Charlottes egen träning består av det, säger hon.
– På vissa gym har de stakmaskiner där du kan köra intervaller, då får du både upp pulsen och får in arbetet med armarna. Det kan också räcka att ta med dina stavar på en powerwalk eller löptur. Och redan då bör du tänka ”skidlikt”, med ett ”högt bröst” för att undvika framåtroterande axlar, höjd blick och en ordentlig pendling i armarna. När du väl sedan börjar känna dig redo är det bara ett ge sig ut i spåret.

Redan medlem i Wellobe?

Då får du även Charlotte Kallas skidguide med tekniktips.

Där går hon bl a igenom vad du ska tänka på både vid stakning, diagonal och saxning.

Få hjälp med din grundteknik

Matilda Rignell är verksamhetsansvarig för längdskidor på Friluftsfrämjandet. Hennes tips är att börja med att testa någon av deras ledarledda längdskidsaktiviteter.
– Då träffar du andra likasinnade och får dessutom hjälp med grundtekniken, vilket både minskar risken för skador och ger dig en skönare upplevelse. Förutom att träna upp styrka och kondition behöver nämligen även nervsystemet vänja sig vid balans och koordination.

Foto: Cajsa Rännar

Få fler tips på hur du ska träna för att öka din förbränning

Anpassa dina skidor efter dig

Precis som Charlotte Kalla betonar sedan även Matilda Rignell vikten av bra utrustning och menar att de flesta stora återförsäljarna idag har väldigt bra nybörjarpaket.
– Se dock till att få ordentlig hjälp av någon som vet vad han eller hon gör, så att dina skidor verkligen anpassas efter dig. För får du ett för hårt spann kommer du inte orka trycka ner skidorna i snön och då får du inget fäste. Och får du ett för löst kommer du tvärtom sjunka ner och då blir det inte heller något bra glid.

Nybörjarpaket på runt 3 600 kronor

Världens största längdskidsbutik, som även är officiell Vasaloppsbutik, sägs idag ligga i småländska Nässjö. Det är Pölder Sport som på sina 3 000 kvadratmeter erbjuder allt från skidor, pjäxor och stavar till skidkläder, valla och orienteringsutrustning. Enligt Tony Pölder själv, har all personal dessutom många års erfarenhet av längdåkning på elitnivå.
– Våra nybörjarpaket inkluderar både skidor, pjäxor och bindningar, och kostar runt 3 000 kronor. Sedan tillkommer stavar, som bör ligga på minst 600 kronor för att hålla tillräckligt god kvalitet.

Foto: PRIVAT

Vallningsbara eller vallningsfria skidor

Väljer du vallningsbara skidor behöver du även en glid- och fästvalla under bindningen, fortsätter Tony Pölder. Nu har det dock kommit ”skinnskidor” som har en fästdel monterad på skidan redan från fabrik. Den ger i princip alltid bra fäste, förutom om skidan inte är anpassad efter din vikt och det är nysnö.
– Huruvida man som förstagångsköpare ska välja det ena eller det andra är dock svårt att svara på. Men ska du åka någon typ av lopp är vallningsbara skidor min rekommendation och ska du bara åka ”lite för skoj skull” är svaret enkelt: Då är skinn smidigast.

Sök upp ditt närmsta spår

Så till den kanske mest kritiska frågan: Vad gör man om det inte kommer någon snö? Även det har Matilda Rignell på Friluftsfrämjandet koll på. Många anläggningar idag har nämligen konstsnö, vilket är ovärderligt om du bor lite längre söderut.
– På sajten Skidspår.se kan du söka upp dina närmsta spår via ditt län eller din kommun eller efter preferenser som just konstsnö, distans, belysning, avgiftsbeläggning, omklädningsrum, med mera. Du måste alltså inte enbart förlita dig på väder och vind för att kunna åka.
Få fler artiklar om mat, motion eller motivation

* www.vasaloppet.se

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här