Getty Images/Marcus Järvinen

Så lite måste du träna – för att få effekt

Vi blir mer och mer stillasittande till vardags.
Men faktum är att du kan motverka de negativa effekterna.
Du som är minst fysiskt aktiv har allra mest att vinna – och behöver göra minst – för att få effekter av att träna.

Få hjälp med både kost och träning – som medlem

JUST NU: 1 månad på köpet

I decennier och till och med århundraden har hela jordens befolkning arbetat unisont på att minska kroppsarbetet och se till att vi behöver röra oss minimalt i vardagen. Varje uppfinning som tar bort några steg eller muskelaktivering har mottagits med stort jubel. Utvecklingen är och förblir fantastisk och många slitande och krävande arbeten har försvunnit.

Nu tornar molnen upp sig och varningarna haglar över oss att den livsstilen vi skapat kanske inte är så bra. Den kan till och med göra oss sjuka och deprimerade. Den där enkla rörelsen är puts väck, tidigare for vi omkring med dammsugaren någon gång per vecka, vispade en sås så armen skakade, hängde tvätt och reste oss upp för att byta kanal på tv:n eller släcka lampan.

Vad är det då som gör att vi de senaste åren varnas allt mer för att vår livsstil kan göra oss sjuka?

Nå din drömvikt med oss!

Processer i kroppen stannar upp

Stillasittande och inaktivitet gör att vissa processer i kroppen stannar upp. Processer som är viktiga för hälsan och välmåendet. Många års forskning visar att när vi rör oss, alltså står och går, då har det positiva effekter. Kärlen mår bättre genom att blodcirkulationen ökar och för att kroppen ska fungera behövs ämnen som frisätts när musklerna arbetar, är vi stilla så frisätts inte de ämnena. Till den goda positiva sidan hör att så snart du ställer dig upp så händer det saker i kroppen. Det handlar mycket om en ökad medvetenhet om vad som är bra för oss och förståelse för att den lilla insatsen blir väldigt stor i detta sammanhang.

Ett pass ger effekt direkt

Våra förfäder och förmödrar var tvungna att röra på sig för sin överlevnad. Människokroppen är byggd för rörelse och vår arvsmassa ser i stort sett ut som för tiotusentals år sedan.

Faktum är att ett träningspass ger effekt direkt, det kanske inte är något du känner men kroppens respons är omedelbar. Humöret, livskvaliteten och tankeverksamheten blir alla bättre av ett enda pass. På längre sikt får du minskad risk att drabbas av sjukdom.
Lever du ett liv helt utan rörelse och minskar stillasittandet genom att lägga in rörelse regelbundet under dagen så kommer du att märka skillnad. Det är alltså de som rör på sig minst idag som har mest att tjäna och det är inte mycket som krävs för att få fin effekt och bra hälsofördelar.

Du behöver inte träna hårt

Bristen på rörelse gör musklerna passiva länge, vilket försvagar dem, musklerna frisätter också tillväxtfaktorer som åker med blodet till andra vävnader och kan skicka signaler till exempel hjärnan och fettväven. Musklerna behöver alltså rörelse – men du behöver inte träna hårt för att få alla dessa hälsoeffekter.

Dålig kondition eller flås påverkar din pigghet, koncentration och hur du hanterar stress. En vanlig vardag kan kännas tung att hantera och det känns som en ständig kamp i uppförsbacke. Genom att förbättra konditionen så får du mer ork, bättre humör, mer glädje och framförallt så orkar du göra det du vill i livet.

Starta din hälsoresa idag – bli medlem här

Hur lite träning behövs för att förbättra hälsan?

Är du inaktiv så handlar det mycket om att få in enkel rörelse under dagen. Använd korta promenader så att du känner dig varm, lite svettig och andfådd. Gillar du inte promenader så dansa, cykla eller boxas på en kudde i soffan. Ta pauser från stillasittandet och se till att göra det varje timme. Pulsen ska upp och du ska börja att flåsa. Är du äldre så är det ännu viktigare att inte sluta med rörelse, det kan hjälpa dig att känna dig pigg och alert på ett helt annat sätt.
Vi behöver alla bli andfådda och träna våra muskler men det är inte så avancerat som vi har en tendens att tro. Hjärtat behöver få jobba så att du förbättrar din kondition och då är det lätt att glömma musklerna behöver som också behöver en omgång.

En enkel tumregel är att försöka röra på dig varje dag och få upp pulsen så att du blir andfådd gärna 30 minuter per dag. Känns det som mycket då gör du det som fungerar för dig, all rörelse som blir av har du effekt av, lägg det på minnet.
Minska stillasittandet och ta pauser varje timme där du rör på dig.
Träna enkla övningar som ger dig starkare muskler gärna två gånger per vecka.

Njut av livet vi skapat oss men njut smart genom att öka din livskvalitet genom rörelse.

Kom ihåg att ett enda pass ger påverkan, vågar du låta bli?

Det här får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här