11 annorlunda träningsformer

Sommaren är underbar för alla lediga. Och även om du inte är ledig hela tiden brukar tempot gå ner rejält, vilket är ett utmärkt tillfälle att få in lite mer utomhusrörelse. Här är mina bästa motivationstips på hur du håller igång under semestern.

Vill du ha tillgång till fler träningsprogram? Bli medlem hos oss

Rörelse behöver inte alltid handla om träning. All fysisk aktivitet räknas och tillsammans med familj och vänner blir det mycket roligare. Skapa även rörelse som får er att tänka till lite och använda flera sinnen. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna, allting är möjligt!

Roliga lekar för alla:

Gissa din tid
Rolig rörelselek som till och med farmor med rullatorn kan vara med på. Bestäm en sträcka på cirka 100 meter. Innan startsignalen går får alla gissa sin tid, gående eller springandes i valfri fart. Ansvarig för klockan tar tid från start till målgång. Det är extra roligt om alla startar samtidigt.

Pricka din tid
Välj en sträcka på cirka 100 meter och låt alla deltagare springa eller gå sträckan i valfri fart. Klocka varje person som kommer över mållinjen. Nästa omgång så ska personerna pricka sin tid så nära den första tiden som möjligt.

Närhet till vatten?
Använd hinkar och stora petflaskor med avklippt topp. Låt barnen hålla i petflaskorna och de vuxna i hinkarna, drygt 3 meter ifrån barnen. Därefter ska de vuxna springa ner till vattnet som gärna får ligga minst 10-20 meter därifrån och fylla hinkarna. Målet är sedan att fylla petflaskorna genom att sikta och kasta vattnet på håll. Det blir både många rundor och mycket skratt. Sätt en sluttid efter cirka 15 minuter.

Hela havet stormar på tid
Bygg en hinderbana med bord, stolar, solsängar, parasoll, badringar med mera. Låt sedan både barn och vuxna tävla mot varandra på tid. Hoppa över, kryp under, kryp igenom, hoppa hopprep, bär hinkar med vatten, hoppa på ett ben och så vidare. Enormt roligt och garanterat jobbigt.
Behöver du hjälp med dina hälsomål? Testa vår metod
 

Kubb med straffrunda
Varje gång någon i laget missar måste hela laget springa eller gå snabbt runt huset.

Klassisk fotboll
Ställ ut till exempel ett par skor som mål och spela sedan på gräsmattan. Och låt alla vara med, från de allra yngsta till de äldsta. Det är både roligt och ger garanterat massor av bra rörelse.

"Fältstudier"
Samla snäckor, stenar, pinnar, kottar eller andra saker på tid. Låt alla springa iväg och samla ihop ett visst antal föremål som sedan ska redovisas för de andra. Notera i vilken ordning alla kommer tillbaka.

Bli medlem från 179 kr/månad

Övriga rörelse utan tävling

- Klipp gräset på traditionellt vis genom att skjuta gräsklipparen framför dig.- Rensa bort stenar ifrån tomten och gör den helt stenfri. (Det kan bli en riktig utmaning på vissa ställen.)
- Hugg ved och stapla till vintern.
- Lek med barnen – och gör det till ett träningspass för dig.
Att leka på barnens vis brukar garanterat vara jobbigt för de vuxna. Dessutom mår alla bra av samvaron.
Kom ihåg att all rörelse är bra, oavsett om det är en stilla promenad eller ett fartfyllt kubbspel. Och framförallt: njut nu av din sommar fullt ut.
Kolla: Så får DU hjälp med dina hälsomål

Detta får du som medlem

* En individuell kostplan
* En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
* En bank med tusentals kaloriberäknade recept
* Träningsprogram och filmer
* Dina framsteg i grafer och tabeller
* Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
* Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram
Leila Söderholm på Instagram
 

Bli medlem här

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg