Colourbox

Därför är det farligt att träna sjuk

När det kommer till träning är det oftast bara bra att vara envis.
Men har du feber eller ont i halsen är det snarare tvärtom.
Då bör snarare ditt förnuft råda, menar experten.

Vill du ha fler tips på hur du ska träna? Läs mer här
Kanske var ditt nyårslöfte att komma i form till sommaren? Men sedan kom "vabruari" och satte som för så många andra, käppar i hjulet. För hur mycket du än vill gör du absolut bäst i att låta bli att träna, om du känner dig krasslig.
– Jag har jobbat med träning i snart 20 år och har haft förmånen att intervjua många duktiga läkare och forskare. Och de ger alla alltid samma svar: Har du feber eller ont i halsen ska du absolut inte träna. Särskilt inte i början av sjukdomsperioden, för har du riktigt otur kan det leda till hjärtmuskelinflammation, säger Shirin Djavidi, personlig tränare på Wellobe.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Gå inte ut för hårt, för snabbt

Det är därför också viktigt att lära sig att skilja på olika typer av trötthet. För det är en sak att vara trött efter en lång dag på jobbet och en annan, för att man har en infektion i kroppen.
– Har du däremot varit sängliggande ett par veckor och både febern och halsontet är borta sedan flera dagar tillbaka och allt som är kvar är lite irriterande hosta och genomskinligt snor, kan du börja träna lite försiktigt. Men börja absolut inte med någon högintensiv motionsform som löpning, spinning eller cirkelträning utan satsa istället på lugna promenader, pilates, lätt styrketräning eller andra former av träning där du inte blir så anfådd.
Vill du ha fler tips på hur du ska träna? Läs mer här

Fakta:
Om man får en inflammation i hjärtmuskeln, så kallad myokardit, försämras hjärtats förmåga att pumpa runt blodet i kroppen. Hjärtmuskelinflammation kan man få i alla åldrar och även om man är frisk i övrigt. Orsaken är nästan alltid en virusinfektion och risken ökar om man idrottar eller utför tungt kroppsarbete trots halsont eller feber.
Oftast läker inflammationen utan att ge några bestående men, men den kan också förvärras och leda till att hjärtmuskeln skadas med komplikationer som till exempel hjärtsvikt. Och då kan man behöva vårdas på sjukhus så att hjärtats funktioner övervakas.
Källa: Vårdguiden

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här