Fråga PT:n

Hur kan jag träna med ett skadat knä? Och vad är bäst om jag vill bränna fett? Vår expert Leila Söderholm har svarat på våra medlemmars frågor.Här kan du läsa svaren och själv hitta tips och inspiration.

Fråga: Vilket är absolut bäst för att bränna fett? Jag varierar med styrka, kondition och kombinerade pass 4 gånger per vecka. Jag promenerar med min hund alla dagar i veckan och ibland går jag med stavar.

Svar:

Hej!

Vad kul att du gillar att träna. Det mest effektiva är att kombinera högintensiva intervaller med styrketräning. Försök att få upp pulsen så ofta du kan det ökar din förbränning. Testa också att köra styrketräning eller styrkeövningar som höjer din puls. Jag tycker du har en fin mix idag men våga pressa dig själv lite extra ibland. Jag hejar på dig!

Fråga:

Hej!

Jag vill gärna få bort lite hull på armarna finns det några bra övningar som du kan rekommendera?

Svar:

Hej!

För att få fastare armar kan du göra dips, armhävningar( gärna smala), tricepspress över huvudet med en tyngd och så vidare. För att gå ner i fett så måste du förbränna och kroppen väljer sjäv var fettet tas men du kan träna för att bygga muskler lokalt och bli fastare.

Fråga: Hur tränar jag magen på bästa sätt?

Svar:

Variera med olika plankor och gärna magövningar som jobbar med stor del av bålen. Om du står i plankan flytta fötterna och armarna, variera till sidan och tänk kvalité snarare än kvantitet. Känn att du jobbar med magen och öva på att spänna rätt muskler.

Fråga: Jag behöver tips på övningar för att stärka knäna, har en gammal skada.

Svar:

Jobba med musklerna runt knäna, det vill säga framsida lår, baksida lår och vadmusklerna för att bygga en muskelkorsett runt knäleden. Köp viktmanschetter som du sätter på vristerna då kan du jobba med tyngder när du tränar hemma. Eller gå på ett gym och jobba med låren eller vaderna. Lycka till.

Fråga:

Hej! Jag har svaga handleder och har problem att göra både dips och armhävningar. Hur stärker jag mina handleder?

Svar:

Du stärker handlederna genom att använda dem. Försök att hålla din handled så rak som möjligt. Om du till exempel gör dips så sätt händerna på stolsitsens hörn, då är det lättare att hålla dem raka. Att hålla i 2 hantlar när du gör armhävningar brukar fungera men är ganska tungt, här kan du också använda hörnen på en stolsits för att hålla handlederna raka. Du kan också hålla i lätta viker med underarmarna rakt ut från kroppen, nu vinklar du händerna uppåt med handryggen upp mot ansiktet. Vinkla upp och bromsa ner. Du kan också vänder händerna och lägga underarmarna på ett bord med händerna och vikterna utanför bordets kant. Nu vinklar du handflatan mot ditt ansikte och bromsar ned. I båda övningarna ska underarmarna vara stilla. Du kan också göra både armhävningar och dips på en pilatesboll och på en medicinboll, det brukar också underlätta för handlederna. Det viktigaste är att inte sluta träna, hitta ett sätt som inte gör ont och träna upp dina svagheter eller hitta en annan väg.

Fråga:

Jag är sugen på att börja springa men vet inte om jag vågar testa, har aldrig löptränat och är 45 år. Har du några tips?

Svar: Du frågar rätt person, jag började att löpträna efter 30 års ålder. Det är en suverän träningsform som jag älskar eftersom det är så lätt att få till. Var inte rädd du kommer att klara det galant. Börja med att springa långsamt nästan lika långsamt som om du går snabbt och kör bara korta pass i början. Börja med att promenera snabbt i 10 minuter sen springer du långsamt i 5-10 minuter och sen går du i 10 minuter. Låt dina första pass se ut så. Efter en tid så ökar du löptiden och minskar gå tiden. Ta det lugnt du har gott om tid att vänja kroppen. Se till att du har bra skor, det är mitt bästa tips. Springer du ute så klä dig inte i för varma kläder, du ska nästan frysa när du börjar då blir det perfekt.

Fråga:

Jag är just nu pappaledig och vill passa på att komma igång med träningen. Har du några tips på hur jag kan träna samtidigt som jag tar hand om mina barn? De är 1 och 3 år gamla.

Svar:

Det är perfekt med hemmaträning när du har små barn. Låt dem vara med och använd dem som vikt. Om de får vara med så blir det en mysig stund tillsammans. Bestäm dig för att göra en cirkel bestående av 7 övningar och så tar du med barnen där det går. 10 av varje: Benböj med bebis, utfall med bebis, benböj med upphopp med bebis. Höftlyft med bebis på höften, jägarvila mot väggen med bebis, armhävning med bebis på ryggen, plankan med bebis och så vidare. Det går utmärkt att träna med barnen. Det är bara din fantasi som sätter gränser. Lycka till och se till att du tar i ordentligt när du tränar.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här