Getty images/PRIVAT.

Därför ska du inte stressa ner dina mammakilon

Enligt Mats Persson, föreläsare i näringsmedicin och nutrition, ska du inte stressa ner dina mammakilon. Här förklarar han varför.

Behöver du fler hälsotips Få hjälp >>HÄR<<
När du blir gravid ökar mängden hormoner i din kropp. Det i sin tur kan rubba din ämnesomsättning. Som gravid går kroppen dessutom på högvarv för att ta till sig all den näring som behövs för att skapa ett nytt litet liv. Det är oerhört krävande, vilket gör att ämnesomsättningen ökar.
– Efter förlossningen återgår ämnesomsättningen oftast till det normala, som en slags hormonell signal att graviditeten är över. Men har du ätit lite mer och kanske också lite onyttigare vilket många gör under graviditeten, kan det bli svårt att återgå till sitt ”normala tillstånd”, förklarar Mats Petersson.

Få mer tips och råd på hur du ska äta och röra på dig – som medlem

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Viktigt med en balans

Många ser till att ”unna sig” både lite större portioner, lite mer småätande och lite mer sötsaker än vanligt som gravida. Men då utsätts blodsockret för både toppar och dalar. En sak som är viktig att tänka på redan som gravid är därför att hålla en så bra balans i blodsockret som möjligt.
– Mitt tips är därför att försöka äta så balanserat som möjligt, både innan och efter graviditeten.
Behöver få hjälp med din hälsa? Få hjälp >>HÄR<<

Ta det lugnt

Men enligt Mats Persson ska man absolut inte stressa. Efter förlossningen ställer nämligen kroppen in sig på att producera mjölk till bebisen. Börjar du räkna kalorier då ökar risken för att din kost blir alltför näringsfattig. Och det i sin tur kan påverka produktionen av bröstmjölk. Men ungefär ett halvår efter förlossningen ökar kroppens förbränning igen eftersom den då har börjat återställa sig till sin grundinställning gällande skelett, muskler och hormoner.

(Reds. anm. Vi på Wellobe vill här förtydliga att det absolut inte handlar om någon form av vikthets. Upplever du däremot en försämrad livskvalitet är vår rekommendation att du t i d i g a s t efter ett halvår ser över din livsstil.)
Få fler tips och råd från Wellobe

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här