Wellobes motivationsexpert och dietist.

Kickstarta året – här är experternas bästa tips

Kickstarta året med experternas bästa tips.
Motivationsexperten Leila Söderholm och dietisten Josefine Jonasson ger sina bästa tips på hur du kommer i gång med en nystart.

Kolla hur mycket du kan gå ner i vikt med Wellobe*

Var ditt nyårslöfte att gå ner i vikt och komma i form? Du är inte ensam. I januari är det många som tar tag i sina viktproblem och börjar lägga om kosten och träna. Vi bad Wellobe’s motivationsexpert Leila Söderholm och Wellobe’s dietist Josefine Jonasson att sätta ihop sina bästa tips på hur du kommer igång.

Motivationsexpertens bästa tips

För att komma igång och träna så är ett tips börja med att identifiera vad du kan göra i vardagen.

  1. Kan du gå istället för att ta bilen?
  2. Kan du trapporna istället för hiss?
  3. Kan du stå och jobba?
  4. Passa på att Smygträna när du väntar på något el någon. Barnen, bussen eller i kön på din matbutik. Du kan till exempel göra...
  • Tåhävningar
  • Jägarvila
  • Benböj
  • Stå på ett ben

Känner du igen dig? Nå DINA hälsomål – med vår hjälp

Börja enkelt och gör sådant som känns överkomligt

  • Promenader, gärna 20-30 min i följd. Ta i lite och pressa upp tempot så att du blir varm. Gå på lunchen, innan och efter jobbet, du kommer att älska dina promenader efter ett tag.
  • 10 minuterspass är perfekta i början. Välj 4 övningar som du gör 10 st av. Gör dem om och om igen tills klockan ringer. Armhävning mot diskbänken, benböj, rygglyft, höga knän. Välj de du känner att du behärskar.
  • Få upp pulsen ofta i vardagen. Spring lätt på stället och sträck armarna upp och ner. 30 sekunder då och då gör underverk för hjärta och lungor. Ta chansen så ofta du kan att få in rörelse.
  • Boka in promenad eller tränings date med vänner. Ses och träna tillsammans och sen fikar ni med en nyttig fika, fruktsallad eller rågbröd med kalkon och paprika.

Få tillgång till massa bra online träning – som medlem

Dietistens bästa tips

1. Skippa söta och energirika drycker - drick vatten!

2. Ös på med grönsaker och rotfrukter - minst halva tallriken till lunch och middag.

3. Tillåt dig inte att bli vrålhungrig. Ät mat som mättar och låt det inte gå för många timmar mellan måltiderna.

4. Gör en plan för vad du ska äta, åtminstone dagen innan.

5. Fokusera på vad du vill uppnå och påminn dig om det om det känns kämpigt.

Få tillgång till tusentals kaloriberäknade recept – som medlem

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här