Getty Images. Bränna fett utan träning? Det finns flera knep att ta till.

Så bränner du fett – utan att träna

Träning är i princip alltid bra för dig. Men är du i en period där det helt enkelt inte går? Eller gillar du helt enkelt inte att träna. Misströsta inte – det finns flera sätt att öka fettförbränningen ändå.

Nå din målvikt – med våra smarta verktyg
Ligg på kaloriunderskott
Så enkelt, men ändå så svårt. Men gör du av med mer energi än vad du får i dig kommer din kropp förbränna mer fett. Du kommer också att gå ner i vikt.

Krydda maten

Testa att byta ut saltet mot chili. Förutom en mer smakrik måltid kan starka kryddor också ge din fettförbränning en skjuts i rätt riktning. Anledningen är ämnet capsaicin

.

Överdriv inte med kolhydrater

Undvik kolhydrater och gå ner i vikt? I dagsläget finns det ingen samlad forskning som bevisar det. Däremot är det klarlagt att kolhydrater

, så vill du bränna fett kan du undvika att äta mycket av det.

Avbryt stillasittandet
Att sitta helt stilla framför datorn dagarna i ända är varken bra för din hälsa generellt eller fettförbränningen. Men med regelbundna rörelsepauser, som kan handla om bara några få minuter i timmen, reduceras de negativa effekterna. Gå en sväng runt kontoret eller runt kvarteret – men att bara ställa dig upp och jobba stående kommer inte ha några märkbara positiva effekter på din förbränning.
Nå din målvikt med vår metod
Ta trapporna
Det kanske låter som en petitess, men väljer du att röra dig när du egentligen skulle varit stilla kommer det ha effekt på din fettförbränning. Att välja trapporna i stället för hissen, gå den sista busshållplatsen eller cykla till jobbet kommer både öka din förbränning för stunden och över resten av dagen.
Sov ordentligt
Att inte sova tillräckligt har flera negativa effekter på din fettförbränning. För det första ökar din aptit och ditt sug på sockerstinn och fet mat. Människor som sover dåligt tenderar också tappa mer muskelmassa och mindre fettmassa, i jämförelse med de som sovit mer.
Ät mättande mat
Det går rön om att det finns livsmedel – brysselkål, selleri och kantareller bland annat – som innehåller mindre kalorier än vad din kropp gör av med när den bearbetar den. Det kallas “negativa kalorier” i folkmun, och skulle alltså innebära att du förbränner mer än vad du tar in genom att äta den här typen av mat. Men riktigt så enkelt är det inte och det finns ingen forskning som stödjer det. Däremot fyller mättande och kalorisnål mat en uppenbar funktion – du blir mätt på färre kalorier än annan kost.

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg