Getty Images/Carl-Henrik Trapp

Att gå ner i vikt i klimakteriet

Vallningar, humörsvängningar och sömnproblem.
Extrakilon, ändrad kroppsform och svårt att gå ner i vikt.
Klimakteriet är en tid av förändring, men med ett par tips behöver besvären inte bestå.

Nå dina hälsomål – med vår metod

Kommer du inte i dina gamla kläder längre? Försöker du gå ner i vikt utan att något händer? Kanske är det så att klimakteriet gör sig påmint? Enligt Maria Särén, diplomerad kostrådgivare och ICF-coach, är det vanligt med viktproblem i övergångsåren:
– För många kommer symtomen smygande vilket gör att man inte upptäcker dem förrän det är "försent". Plötsligt har du lagt på dig tio kilo, fast du har ätit och motionerat precis som vanligt. I klimakteriet ökar nämligen sockerkänsligheten.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

En kaotisk tid

Vi hamnar dock inte i klimakteriet över en dag, det är en hormonell process som pågår under lång tid. Förklimakteriet kan börja redan i 35-årsåldern, för att sedan gå över i klimakteriet som kan pågå till 55-årsåldern eller ännu längre. Oavsett när det sker ställs många av våra hormoner på ända. Bland annat sjunker de kvinnliga könshormonen östrogen och progesteron, samtidigt som stresshormonet kortisol ökar.

Klimakteriebesvär inget att oroa sig för

Alla hormonella förändringar är naturliga och inget att oroa sig för. Däremot underlättar det om du förstår vad det är som händer, eftersom det kan bidra till att du inte alltid känner igen din kropp, menar Maria.
– Kortisolet kan till exempel ge en förändrad kroppsform med mer fettinlagring på magen och ryggen. Och det kan vara skönt att veta att det inte är konstigt.
Känner du igen? Se om våra verktyg kan hjälpa dig

Så håller du koll på vikten i klimakteriet

Hur ska kan man då göra för att gå ner eller undvika att gå upp i vikt i klimakteriet?
– Ät! säger Maria bestämt och fyller sedan i:
– Men var noga med vad. Och dra inte ner på maten, utan byt istället ut snabba kolhydrater och processad mat mot bra fetter och proteiner för att stabilisera blodsockret och få kroppen i bättre balans.

Vila och motion särskilt viktigt i klimakteriet

Att vila är minst lika viktigt som att röra på sig om man vill gå ner i vikt.
– Kortisolökningen under klimakteriet gör nämligen att du hanterar stress sämre än tidigare. Därför är det viktigt att du ser över sitt liv och reducera sådant som stressar. Och det behöver inte bara vara sådant som ökar din puls, utan ångest, oro och nedstämdhet kan också upplevas som en form av stress. På vilket sätt du finner ro eller återhämtar dig spelar ingen roll. Det viktiga är att hitta ett sätt som passar dig. Om inte meditation passar, kanske en skogspromenad gör det.
Få fler tips och råd – regelbundet
Maria Särén är utbildad ingenjör och inom funktionsmedicin, diplomerad kostrådgivare och certifierad ICF-coach. Själv har hon varit sjuk i ledgångsreumatism.
Idag arbetar hon som coach, föreläsare och rådgivare samt driver sajten Emanera som erbjuder både coachning och kostrådgivning.
Där kan du också läsa mer om hennes bok ”Hormonkalendern”.

Marias bästa tips

Redan medlem i Wellobe? Då får du även ta del av Marias bästa tips på hur du håller ordning på hälsan när du är i klimakteriet.

Foto: Emanera

Ja, jag är medlem i Wellobe och vill ha Marias tips
Nej, jag är inte medlem än men vill gärna bli det och ta del av fler erbjudanden

Läs mer om klimakteriet

13 tecken på att du är i klimakteriet

Så går du ner i vikt i klimakteriet

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här