Getty Images/Carl-Henrik Trapp. Maria Särén, diplomerad kostrådgivare och ICF-coach, samt författare till "Hormonkalendern". Här tipsar hon om hur du håller vikten i klimakteriet.

Att gå ner i vikt i klimakteriet

Vallningar, humörsvängningar och sömnproblem. Men också extrakilon, ändrad kroppsform och svårigheter att gå ner i vikt. Klimakteriet är onekligen en tid av både kroppslig och själslig förändring, men med ett par smarta tips behöver besvären inte vara bestående.

Nå dina hälsomål – med vår metod

Kommer du inte i dina gamla kläder längre? Och försöker du gå ner i vikt utan att något händer? Kanske är det i så fall klimakteriet som gör sig påmint? Enligt Maria Särén, diplomerad kostrådgivare och ICF-coach, är det vanligt med viktproblem i övergångsåren:
– För många kommer symtomen smygande vilket gör att man inte upptäcker dem förrän det är "försent". Plötsligt har du lagt på dig tio kilo, fast du har ätit och motionerat precis som vanligt. I klimakteriet ökar nämligen sockerkänsligheten. 

En kaotisk tid

Vi hamnar dock inte i klimakteriet över en dag, det är en hormonell process som pågår under lång tid. Förklimakteriet kan börja redan i 35-årsåldern, för att sedan gå över i klimakteriet som kan pågå till 55-årsåldern eller ännu längre. Men oavsett när det sker ställs många av våra hormoner på ända. Bland annat sjunker de kvinnliga könshormonen östrogen och progesteron, samtidigt som stresshormonet kortisol ökar.

Bli medlem från 179 kr/månad

Inget att oroa sig för

Alla de hormonella förändringarna är naturliga och inget att oroa sig för. Däremot underlättar det om du förstår vad det är som händer, eftersom det kan bidra till att du inte alltid känner igen din kropp, menar Maria.
–Kortisolet kan till exempel ge en förändrad kroppsform med mer fettinlagring på magen och ryggen. Och det kan vara skönt att veta att det inte är konstigt.
Känner du igen? Se om våra verktyg kan hjälpa dig

Så håller du koll på vikten i klimakteriet

Hur ska kan man då göra för att gå ner i vikt eller undvika att gå upp i vikt i klimakteriet?
– Ät! säger Maria bestämt och fyller sedan i:

– Men var noga med vad. Och dra inte ner på maten, utan byt istället ut snabba kolhydrater och processad mat mot bra fetter och proteiner för att stabilisera blodsockret och få kroppen i bättre balans.

Vila och motion också viktigt

Att vila är minst lika viktigt som att röra på sig om man vill gå ner i vikt.
– Kortisolökningen under klimakteriet gör nämligen att du hanterar stress lite sämre än tidigare. Därför är det även viktigt att du ser över ditt liv och försöker reducera sådant som stressar dig. Och det behöver inte bara vara sådant som ökar din puls, utan ångest, oro och nedstämdhet kan också upplevas som en form av stress för kroppen. På vilket sätt du finner ro eller återhämtar dig spelar ingen roll. Det viktiga är att hitta ett sätt som passar just dig. Om inte meditation passar, kanske en skogspromenad gör det.
Få fler tips och råd – regelbundet

Marias bästa tips

Redan medlem i Wellobe? Då får du även ta del av Marias bästa tips på hur du håller ordning på hälsan när du är i klimakteriet.

Foto: Emanera

Ja, jag är medlem i Wellobe och vill ha Marias tips
Nej, jag är inte medlem än men vill gärna bli det och ta del av fler erbjudanden

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg