Getty images. Tar du till mat som tröst utan att förstå varför?

Därför tröstäter du

Tar du automatiskt en tur till kylskåpet när du känner dig nere?
Har du haft en dålig dag och finner dig själv med en påse chips?
Här är 3 förklaringar till varför – och vad du kan göra för att bryta den dåliga cirkeln.

Nå DIN målvikt – med våra verktyg
Idag lever vi i ett ständigt överflöd av tillgängliga dopaminkickar precis överallt, i form av sötsaker, snacks och snabbmat, så tröstäter du är det absolut ingenting att känna skam för. Det är inte lätt för våra hjärnor att hantera allt – men det går med långsiktiga metoder och strategier.

Men vad är det först och främst som triggar vårt behov av att tröstäta? Var börjar och slutar det egentligen och vad är det rent fysiologiskt som sker inuti kroppen? Nedan har jag listat 3 förklaringar:

Bli medlem från 179 kr/månad

1. Att äta är en naturlig drivkraft

När du äter utsöndras signalsubstanser som får dig att känna dig nöjd, lugn och till och med glad. Dopamin gör dig motiverad för att säkra din överlevnad, det är naturens naturliga drivkraft för att se till att du jagar föda. Här är det viktigt att förstå att det inte handlar om dig som person eller din karaktär, utan om kraftfulla signaler som lätt styr dig om du inte har en plan för hur du ska arbeta bort dem. Det är helt enkelt hjärnans metod för att hantera jobbiga känslor.

2. Stress och oro lindras

Är du stressad och orolig? Helt plötsligt står du med en glass i handen och förstår inte vad som hände. Just då och en stund efteråt är njutningen total, men efter ett tag får du dåligt samvete och ännu mer oro. Och hjärnans lösning då är att skaffa ännu mera glass.
Få tillgång till ALLA våra recept

3. Din hjärna gör sådant den är van att göra

Varje gång du tar ett beslut att äta när du är trött, orolig eller ledsen skapar hjärnan en stig. Över tid blir den till en flerfilig motorväg och enklast är att bara åka med. Vill du förändra en vana är det dock viktigt att pausa och trampa upp nya stigar. Påminn dig själv om att du inte är hungrig egentligen utan bara äter av gammal vana. Bryt mönstret genom att göra något annat: gå ett varv runt huset, drick ett glas vatten, ta en dusch, krama en familjemedlem, spela en favoritlåt... Då kommer motorvägen så småningom bli en grusväg istället och du blir mer lyhörd för vad dina verkliga behov.
Så hur gör man för att komma ur den dåliga cirkeln med tröstätande? Nedan följer 3 tips:

1. Skapa regelbundna vanor

Ett tips för att bygga en stadigare plattform är att äta regelbundet och inte hoppa över mål.

När blodsockret sjunker så efterfrågar hjärnan påfyllning. Undvik därför också snabba kolhydrater, läsk, socker och bakverk. I vissa fall kan också bröd, vitt ris och vit pasta även triggar tröstätning. Fett, grönsaker och protein mättar bättre och påverkar inte blodsockret på samma sätt.
Kan vår metod fungera för dig? Kolla här

2. Hitta andra vägar till glädjehormoner

Regelbunden träning utsöndrar dopamin, vilket effektivt kan minska stress och oro. Fysisk rörelse påverkar också utsöndringen av seretonin och endorfiner som gör oss gladare, lugnare och mer tillfreds. Har du en hobby eller en passion för något så påverkar det också hormonutsöndringen rejält. Älskar du till exempel att måla, lyssna på musik eller vara i naturen så är det ett perfekt substitut som ger ett härligt dopaminpåslag.

3. Skapa nya vanor

För att skapa nya vanor måste du ta över rodret. Varje gång du känner igen ditt destruktiva beteende byter du ut det mot något annat. Hamnar du lätt i fällan sent på kvällarna framför TV:n? Duka fram morötter, selleri och gurkstavar med lite dipp gjord på yoghurt eller fil. Äter du när du är trött? Ta en dusch, borsta tänderna och gå och lägg dig med en bok i sängen lite tidigare än vanligt. Sömnbrist påverkar på många olika plan så att få in mer sömn kan göra dig både lugnare och tryggare. Oftast vet vi var våra ambitioner snubblar, så se bara till att vara väl förberedd.
Lider du däremot av hetsätning eller en annan problematik är det viktigt att veta att det alltid finns hjälp att få. Du är inte ensam, så lyft frågan och sök i så fall professionell hjälp snarast!

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg