PRIVAT/Colourbox

Vanliga myter om artros

En gammal myt är att människor med artros inte ska röra på sig.
Men enligt professor Leif Dahlberg är det precis tvärtom.
– Du bör tvärtom röra på dig för att minska besvären. Det kan räcka med fem till tio minuter om dagen.

Få hjälp med din vikt

Artros är en sjukdom som bryter ned lederna och orsakar både smärta och försämrad funktion. Ju äldre man blir, desto större risk för artros. Ett forskarteam i Lund har även konstaterat att till och med lätt överviktiga löper ökad risk för att drabbas.
– Ja, vikten påverkar, men i slutändan handlar det inte om vad du väger – utan hur du bär upp din vikt. Därför är det jätteviktigt att du rör på dig och stärker upp brosket och musklerna så att de kan avlasta dina leder, säger Leif Dahlberg, seniorprofessor vid Lunds universitet och medgrundare till Joint Academy.

Sluta inte röra på dig
En vanlig föreställning är att de som lider av artros har en förslitning i lederna och därmed behöver hålla sig så stilla som möjligt. Ingenting kan vara mer fel, menar Dahlberg.
– Bristen på motion förvärrar besvären, brosket i lederna får tvärtom bättre kvalitet av motion. På samma sätt som en muskel blir starkare av att tränas så gör träning brosket mer motståndskraftig. I bästa fall kan symptomen till och med försvinna. Däremot kan man kanske inte säga att man har blivit botad från artros, i och med att ledförändringarna fortfarande kan synas i en röntgen- eller magnetkameraundersökning. Men huvudsaken är förstås att man inte längre lider.

Finns det någon motion som är särskilt bra vid artrossymtom?
Den bästa motionen är den som blir av, menar Dahlberg. Därför gäller det att hitta någonting man trivs med. Och det mesta talar för att det är bättre att röra sig lite varje dag än att genomföra längre motionspass mer sällan.
– Hoppa av bussen, tunnelbanan eller tåget en station för tidigt, parkera en bit bort ifrån entrén till vart du ska och välj trapporna framför hissen så att du får lite extra motion. Det kan räcka med fem till tio minuter om dagen för att göra en enorm skillnad över tid. Tänker du på din beteendeförändring tre månader framåt kanske den känns stor. Men när du sedan tittar tillbaka på den i backspegeln kommer du att bli förvånad över hur enkelt det var. Det handlar helt enkelt om att ha rätt inställning.

Vad är artros?
Om du har ledvärk i form av stela, ömmande eller värkande leder så är det troligen artros. Mellan 400 000 och 500 000 personer i Sverige beräknas vara drabbade idag. Överlag är det är fler äldre än yngre som lider av sjukdomen och två av tre som söker hjälp är kvinnor.
Källa: Artrox.se

TESTA HÄR: Riskerar du att drabbas av/har du fått artros?
Att vardagsmotionera kan såväl minska riskerna för artros som dämpa besvären, samtidigt som de kan hjälpa mot diabetes typ 2 och andra medicinska problem. Ibland kan det vara bra att gå till en fysioterapeut för att få hjälp igång. Ett annat alternativ är att gå i artrosskola som både finns på många vårdcentraler (www.boaregistret.se) och i digital form (www.jointacademy.com).
Testa om du riskerar att drabbas av/har fått artros

Tips till dig med artros:

  • Träna med rätt och lagom belastning.
  • Sitt inte längre än 20 minuter i sträck för att undvika stelhet.
  • Undvik att halta, att halta belastar andra delar av kroppen felaktigt.
  • Sträva efter en optimal kroppsvikt. Övervikt innebär extra belastning på lederna.
  • Styrketräna lårmuskulaturen för att minska belastningen på knälederna.
  • Kontrollera dagligen rörligheten i de leder du har problem med.
  • Försök att röra på dig 30 minuter om dagen.
  • Den bästa träningen är den som blir gjord.
  • Det man tränar blir man bra på. Fundera på om det är någon funktion som har blivit lite sämre och öva upp den.

Källa: Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Behöver du hjälp med DIN hälsa?

Wellobe* startade i samarbete med Karolinska Institutet år 2003. Som medlem får du en individuell kostplan, loggbok och mobilapp så att du kan hålla koll på hur många kalorier du äter och göra av med. Du får även tillgång till vår bank med tusentals kaloriberäknade recept, kan ta del av träningsprogram och filmer, följa dina framsteg i grafer samt få tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande mat-, motions- och motivationsexperter. Och behöver du extra pepp kan du alltid besöka vårt medlemsforum.
Varmt välkommen

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här